Sommer i Vietnam

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Komplett Vietnamreise med Ho Chi Minh City, Mekongdeltaet, Hanoi, Halongbukta og 5 dagers badeferie i Hoi An

Masser av opplevelser og god tid til avslapping preger denne kombinerte rundreisen og badeferien. Fra den moderne storbyen Ho Chi Minh City og det frodige Mekongdeltaet i sør går turen nordover til hovedstaden Hanoi med sine levende handelsgater, templer og Ho Chi Minhs mausoleum. Naturligvis går vi også ut i den UNESCO-fredede Halongbukta, med et enestående landskap der over 3000 kalksteinsfjell er drysset ut over det klare, blågrønne havet.

Vi besøker den historiske keiserbyen Hué og fortsetter til den sjarmerende gamle handelsbyen Hoi An, som både er kjent for sin hyggelige stemning og lekre strender. Her har du 5 dager til å slappe av eller dra på flere utflukter i området, der været på denne tiden av året er perfekt til badeferie.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Albatros

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Dong

Dagsprogram 16 dager
Dag 1
Avreise fra Oslo
Dag 2
Ankomst til Ho Chi Minh City. Velkomstmiddag
Dag 3
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelene og byrundtur
Dag 4
Ho Chi Minh City–Can Tho. Mekongdeltaet. Båttur og besøk på Ban Tre-øya
Dag 5
Mekongdeltaet–Hanoi. Flytende marked
Dag 6
Hanoi. Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søyle-pagoden. Vanndukketeater
Dag 7
Hanoi–Halongbukta. Minicruise
Dag 8
Halongbukta–Hanoi. Nattog til keiserbyen Hué
Dag 9
Ankomst til Hué. Båttur på Duftenes elv, Thien Mu-pagoden og Tu Ducs-mausoleum
Dag 10
Hué–Hoi An. Citadeller i Hué, Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Dag 11
Hoi An. Tid på egen hånd
Dag 12
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for kjøp av halvdags sykkeltur til Kim Bong-øya inkl. lunsj
Dag 13
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for matlagingskurs
Dag 14
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for kombinert sykkel- og båttur til landsbyen Tra Que
Dag 15
Hjemreise. Fly Danang–Oslo
Dag 16
Ankomst til Oslo

Hoteller

Hoi An Beach Resort

Et flott, moderne 4+ stjerners resort med beliggenhet mellom elva og Cua Dai-stranden ved Hoi An ut til Sør-Kinahavet. Fra hotellet er der ca. 5 km til den gamle bydelen i Hoi An, som man lett kommer seg til med hotellets gratis shuttleservice. Hotellet er velfungerende, og her er det herlig og fredelig stemning. Hotellets restaurant ligger ut til elva, og det blir servert frokost (buffet) samt lunsj og middag. Hotellet har privat strand med liggestoler, parasoller og strandbar. Man må krysse en vei for å komme seg over til hotellets strand.  Som gjest har man adgang til et 150 meter lang basseng i en nydelig hage. De store Grand Deluxe-rommene har utsikt til elva eller til hagen og har egen balkong eller terrasse og alle de fasiliteter man forventer av et 4-stjerners resort.

http://www.hoianbeachresort.com.vn/

 

Romsfasiliteter
Dusjkabinett og badekar (Grand deluxe-rom)
Hårtørker
Badekåpe og badetøfler
24-timers roomservice
Kjøleskap
Minibar
Kaffe- og tefasiliteter
TV
Safe
Aircondition
Strykejern og strykebrett
Gratis wifi

Hotellfasiliteter:
Fitnessenter
2 bassenger
Massasje og spaLeie av sykler
Gratis shuttlebuss til den gamle bydelen i Hoi An

 

 

Hoi An - Historic Hotel

Hoi An Historic Hotel har en god beliggenhet i den gamle bydelen. Hotellet er oppført i klassisk vietnamesisk stil hvor de frodige hagene skaper en fredelig og rolig atmosfære midt i Hoi Ans kjas og mas. Det er mulig å slappe av og kose seg ved poolen og eller ligger det meste i byen i gangavstand, og her kan man enkelt komme seg rundt på sykkel. Disse kan leies på hotellet.

Stranden ligger ca. 4 km fra hotellet og hit går det shuttlebuss flere ganger om dagen.

Rommene har en god størrelse og har blant annet aircondition. Det er i tillegg et spaområde, treningsrom samt restaurant og bar på hotellet.

Du kan lese mer på http://www.hoianhistorichotel.com.vn/

 

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
33 498,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo
Fra Oslo flyr vi mot Vietnam, der vi ankommer neste dag.
Dag 2
Ankomst til Ho Chi Minh City. Velkomstmiddag
På markedet i Ho Chi Minh City

Vi lander i den pulserende metropolen Ho Chi Minh City i det sørlige Vietnam. Byen har gjennomgått en imponerende utvikling i de senere årene, og gatebildet er dominert av store, moderne bygninger, fargerike reklameskilt, splitter nye biler og bokstavelig talt millioner av motorsykler. Men midt i det moderne finner vi fortsatt det vidunderlige Vietnam, og den franske kolonitiden preger fremdeles bybildet med brede alléer og flotte villaer.

Vi kjører direkte til det sentralt beliggende hotellet vårt, der det blir tid til å friske seg opp før vi spaserer til en lokal restaurant, der vi nyter en velkomstmiddag. Har du energi til det, kan du stikke innom det livlige nattmarkedet på veien tilbake til hotellet.

Dag 3
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelene og byrundtur
Ho Chi Minh City by night

Etter en god natts søvn er vi klar til å ta fatt på opplevelsene. Vi begynner med en tur til de berømte Cu Chi-tunnelene, som ble bygd av Vietcong i perioden 1940–60 – i første omgang for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptre og annen moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg hele veien fra Ho Chi Minh City til den kambodsjanske grensen. Bare i Cu Chi-distriktet er det over 250 kilometer med underjordiske tunneler.

Tilbake i Ho Chi Minh City ser vi på en byrundtur noen av Ho Chi Minh Citys mange historiske severdigheter. Vi besøker blant annet Gjenforeningspalasset, som tidligere var kjent som Presidentpalasset eller Uavhengighetspalasset. Palasset er en klassisk konstruksjon bygd i 1960-årene, da den sørvietnamesiske presidenten Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte ut den gamle franske guvernørboligen med dette storslåtte palasset. Vi får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når vi vandrer gjennom de store salene, som står akkurat slik de ble etterlatt i 1975.

Turen går videre til Notre Dame-katedralen, bygd i årene 1877–1883, som har to 40 meter høye tårn med jernspir som kan ses på lang avstand. Vi ser kirken utenfra og nyter samtidig utsikten til det berømte posthuset, som ligger overfor kirken. Begge bygningene er fra kolonitiden. Vi besøker også krigsmuseet, som viser Vietnams lange vei til selvstendighet. Museet forteller om frihetskrigen mot Frankrike og den amerikanske krigen, som Vietnamkrigen kalles her. Utstillingene er som historien en barsk opplevelse, men absolutt interessante og relevante for å forstå Vietnams historie.

Vi kjører tilbake til hotellet vårt, og du har tid til å slentre rundt på Binh Tay-markedet. Om kvelden har reiselederen forslag til felles middag for dem som har lyst.

 

Dag 4
Ho Chi Minh City–Can Tho. Mekongdeltaet. Båttur og besøk på Ban Tre-øya
Det frodige Mekongdeltaet

De neste par dagene skal vi på en eventyrlig utflukt i Mekongdeltaet, som er et av verdens frodigste områder. Den mektige Mekong-elva, som har sitt utspring i det sørlige Kina, strekker seg nesten 5000 kilometer gjennom fem land før den munner ut og forgrener seg i deltaet. Dette unike området blir også kalt Vietnams spiskammers, og man høster ris tre–fire ganger om året.

Tidlig om morgenen kjører vi til den lille sjarmerende byen Cai Be, som ligger på bredden av den nordligste forgreningen i Mekongdeltaet. Vi skifter ut bussen med en båt og tar en tur på Mekong gjennom de mange kanalene. Vi går i land på den lille øya Ban Tre. Her er det en svært idyllisk stemning, og det er en fornøyelse å vandre rundt i de frodige omgivelsene, hilse på innbyggerne og smake på de mange eksotiske fruktene. Vi spiser lunsj på øya før vi fortsetter mot Can Tho, der vi overnatter.

Dag 5
Mekongdeltaet–Hanoi. Flytende marked
Hoan Kiem-sjøen i Hanoi

Vi står tidlig opp og spiser lunsj på hotellet før vi tar båten til det flytende markedet i det nærliggende Cai Rang. Det er uten sammenligning det mest fargerike og myldrende flytende markedet i verden. Her transporteres all slags frukter, matplanter og andre varer naturligvis i båt, og hvorfor ikke ordne kjøp og salg fra båten også, nå da varene er lesset om bord? Det er en helt spesiell opplevelse å være en del av markedet når det er aller mest aktivitet der, nemlig tidlig om morgenen. Etterpå går vi gjennom noen av de helt små kanalene. Vi gjør holdt i en landsby på en av de små øyene i kanalene, og vi besøker hager og små plantasjer med ananas, rambutan og kokosnøtter. Vi fortsetter til lufthavnen i Can Tho og flyr til Hanoi i det nordlige Vietnam.

Vi kommer til Hanois lufthavn om ettermiddagen og kjører til hotellet vårt, der vi sjekker inn. Vi har litt tid til å friske oss opp før vi skal oppleve byens gamle bydel fra baksetet av en sykkeltaxi. Vi stiger av sykkeltaxien ved Hoan Kiem-sjøen, som ligger som en fredfull oase midt i Hanoi. Vi krysser en rødmalt trebro til en liten øy og ser det turkisfargede Ngoc Son-templet (Jadefjell-templet), som ble grunnlagt i 1700. Om kvelden spiser vi en hyggelig middag sammen.

Dag 6
Hanoi. Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søyle-pagoden. Vanndukketeater
Ho Chi Minhs mausoleum

Dagen er avsatt til å se nærmere på noen av hovedstadens mange flotte severdigheter. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, der den store landsfaderens jordiske rester siden hans død i 1969 er blitt oppbevart i en glassarkofag. Mausoleet er imidlertid lukket hvert år i september–november, da den balsamerte presidenten blir sendt til Moskva og får en ansiktsløfting post mortem. Vi blir i Ho Chi Minhs verden og går over til huset hans, som ligger bak mausoleet. Det lille huset er bygd på søyler med tradisjonelle vietnamesiske landsbyhus som forbilde. Huset, som står akkurat slik Ho Chi Minh etterlot det, er idyllisk plassert i en velfrisert hage direkte ned mot et stort vann fullt av fisk.

Vi vender oss deretter mot noen av Hanois religiøse severdigheter. En av byens mest berømte pagoder, En-søyle-pagoden, ble bygd av keiser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinnen som hadde vist seg for ham og lovet ham en sønn og dermed en arvtaker. Pagoden er av tre og bygd på en enkelt steinsøyle. Den skal symbolisere en lotusblomst som stiger opp av Sorgens Hav. Vi spaserer nå videre inn i Hanois små gater og smug og får et godt innblikk i lokalbefolkningens levevis. Vi kommer bl.a. forbi en liten dam der restene av et nedskutt amerikansk bombefly ligger som et monument fra krigens tid.

Vi besøker Litteraturtemplet – landets kanskje best bevarte eksempel på tradisjonell arkitektur. Templet ble bygd i år 1070 til ære for den kinesiske filosofen Kungfutse og ble i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinenes sønner hadde et sted å utdanne seg. Keiser Le Thanh Tong beordret i 1484 at der skulle stilles opp en steinplate for hver ung mann som fikk en doktorgrad som avslutning på sin utdannelse. Det var imidlertid temmelig vanskelig å få en doktorgrad, og fra 1442 til 1778 står der bare 82 minneplater.

Til slutt samles vi for å se det berømte vanndukketeatret, som er helt unikt for Vietnam, og vanndukketeaterforestillingene kan best oppleves i Hanoi.

Dag 7
Hanoi–Halongbukta. Minicruise
Halongbukta

I dag bytter vi ut bylivet med guddommelig vakker natur når vi drar fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbukta. Vi kjører ruten i buss og kommer forbi rismarker, elver og landbruksområder før vi når frem til den berømte bukta, som er et av naturens ubestridte vidundere. 3000 kalksteinsfjell i all verdens former er strødd ut over det stille, blågrønne vannet, og det er en fantastisk opplevelse å farte rundt mellom de særpregede plantebevokste klippene.

Og det er nettopp det vi skal. Vi går om bord i en tradisjonell vietnamesisk djunke, som skal være hjemmet vårt det neste døgnet, da vi skal på cruise i bukta. Vi sjekker inn i lugarene våre og kan nå lene oss tilbake og nyte den fantastiske utsikten i ro og mak mens vi blir godt bortskjemt av besetningen. Lugarene har eget bad/toalett.

Dag 8
Halongbukta–Hanoi. Nattog til keiserbyen Hué
Halongbukta

Når du våkner denne morgenen og kikker ut av vinduet, vil du kanskje fortsatt tro at du drømmer, for sceneriet utenfor hører inn under noe av den vakreste naturen i verden. Mens vi nyter lunsjen vår, går båten stille tilbake mot fastlandet.

Vi drar deretter mot Hanoi, der vi spiser kveldsmat før vi skal ta nattoget til keiserbyen Hué. Selv om vi reiser på beste klasse, er turen med nattoget en svært lokal opplevelse. Vi blir innlosjert i 4-personers sovekupeer og har før togturen mulighet til å proviantere øl, vann, vin og snacks. Det blir grunnlag for en hyggelig og munter tur, der vi kan gå på besøk hos hverandre mens toget ruller mot sør. Merk deg at det er mulig med ekstrakjøp av egen kupé eller å reise med fly i stedet for togturen. Se flere opplysninger og pris under "Før reisen".

Dag 9
Ankomst til Hué. Båttur på Duftenes elv, Thien Mu-pagoden og Tu Ducs-mausoleum
Sterk chili til den gode vietnamesiske maten

Vi kommer til keiserbyen Hué om morgenen og kjører direkte til hotellet vårt, der lunsj og mulighet til å friske seg opp etter togturen venter.

Vi skal nå på tur og oppleve Hué, som historisk sett er Vietnams mest interessante by. Den ble grunnlagt i år 300 f.Kr. og var keiserhovedstad i årene 1802–1945. Vi begynner med en spennende båttur på Duftenes elv (Song Huong), som renner gjennom Hué. Vi går ut til Thien Mu-pagoden, som er blitt et slags uoffisielt symbol på den gamle keiserbyen. Den 21 meter høye pagoden ligger fint til på en høyde med utsikt over elva. Pagoden ble bygd i 1844 av keiser Thieu Tri, men den er bare den siste av en lang rekke pagoder; den første ble grunnlagt allerede i 1601. I bygningene ved siden av pagoden kan man blant mye annet se den kjempestore klokken Dai Hong Chung, som ble støpt i 1710. Den veier mer enn to tonn, og man skal kunne høre klangen av den på ti kilometers avstand.

I området omkring Hué ligger en lang rekke mausoleer for Vietnams mange keisere. Vi besøker et av dem som ligger vakrest til, nemlig keiser Ming Mangs mausoleum. Samspillet mellom natur og arkitektur var av så stor betydning for keiser Ming Mang at han brukte 14 år på å finne den helt riktige beliggenheten til mausoleet sitt. Deretter brukte over 10 000 arbeidere tre år på å bygge det. Og det var absolutt verdt slitet og anstrengelsene, for det ligger fint til i parklignende omgivelser med skjønne paviljonger kledd med rød takstein og et sinnrikt system av tjern og kinesiske hager. I den nordlige enden av parken ligger keiseren begravet ved siden av sin keiserinne, som døde i en alder av bare 17 år. Det fikk likevel ikke keiseren til å leve i sølibat. Han rakk nemlig å skaffe seg i alt 33 koner og flere hundre konkubiner.

Dag 10
Hué–Hoi An. Citadeller i Hué, Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Citadellet i Hué

Etter frokosten skal vi en tur til byens gamle festning. Keiser Gia Long påbegynte i 1804 det store citadellet, som er omgitt av en vanngrav og en ti kilometer lang mur. Opprinnelig var muren bygd av jord, men i begynnelsen av 1900-tallet arbeidet titusener av menn i flere år på å dekke murene med et tykt lag murstein. Mange av byens severdigheter – inklusive keiserens veldige kompleks av palasser og mottakelsessaler – og en stor del av befolkningen holder til innenfor de to meter tykke murene. Dessverre ble mange av bygningene i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, et av Vietnamkrigens blodigste oppgjør.

Etter citadellbesøket setter vi kursen mot den idylliske og UNESCO-fredede havnebyen Hoi An.

En vidunderlig vakker kjøretur venter oss, og underveis kjører vi over Hai Van-passet. Vi spiser lunsj i Danag ved China Beach, før vi kjører det siste stykket til Hoi An. Hoi An er Vietnams mest sjarmerende og best bevarte by, med en helt utrolig historie som går mange tusen år tilbake. Mange bygninger i den gamle bydelen – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredet og fremstår som små arkitektoniske perler som på nesten mystisk vis har overlevd de mange krigene og urolighetene. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Byen har alltid vært kjent som en travel handelshavn, og på 1700-tallet kom det særlig handelsskip fra Nederland, Portugal, Kina og Japan og handlet med silke, papir, porselen, te, sukker, pepper, kinesisk medisin, elfenben og lakkvarer. Cirka fem kilometer fra den idylliske byen ligger en fin strand ut mot Sør-Kina-havet.

Vel framme i Hoi An kjører vi til hotellet vårt, der det blir tid til en forfriskende dukkert i svømmebassenget. Om ettermiddagen går vi en tur gjennom den gamle bydelen og krysser også Den japanske broen, som japanerne bygde i 1593 for å forbinde den japanske bydelen på den ene siden av elva med den kinesiske på den andre. Japanerne bygde broen svært solid, for de fryktet jordskjelv, som de kjente hjemmefra. Broen ble overdekket for å beskytte den mot sol og vind og dekorert med svært vakre japanske ornamenter.

Om kvelden drar vi sammen ut for å nyte solnedgangen fra en båt som makelig bringer oss rundt på Thu Bon-elva. Vi spiser middag på en av byens mange hyggelige restauranter.

Dag 11
Hoi An. Tid på egen hånd
Den japanske bro i Hoi An

Hoi An er det opplagte stedet å tilbringe noen avslappende dager; byen og området har alt. I den fredede gamle bydelen er der et vell av fremragende restauranter og kafeer, forretninger, gallerier og små museer. Om kvelden er byen opplyst av fargestrålende lanterner som skaper en stemningsfull atmosfære.

Det er mulig å dra på sykkeltur i området – der er mange fine sykkelstier og ruter som fører til rismarker og små landsbyer. Du kan ligge og døse i hotellets nydelige hage eller ta en tur til den nærliggende stranden. Byen har også et stort tilbud av massasje og wellness.

Hvis du vil kombinere dagdriverlivet med litt flere opplevelser, kan du velge å bli med på noen av de ekstra utfluktene vi arrangerer. Reiselederen er med på utfluktene og kommer dessuten med forslag til felles middager for dem som har lyst. Merk deg at de ekstra utfluktene kommer som tillegg og må bestilles og betales hjemmefra senest 45 dager før avreise.

Formiddagen er til fri disposisjon, men om ettermiddagen vil reiselederen arrangere en spasertur i byens gater. Turen tar oss med gjennom den gamle bydelen, og vi besøker noen av de vakre, historiske husene, en av de mange århundregamle pagodene og det lokale markedet.

Dag 12
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for kjøp av halvdags sykkeltur til Kim Bong-øya inkl. lunsj
Hoi An

Dagen er din egen, og du kan nyte de skjønne omgivelsene i og omkring Hoi An, eller bli med på en sykkeltur til Kim Bong-øya (kjøpes ekstra). Les mer om utflukten under beskrivelsen av ekstra utflukter.

Dag 13
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for matlagingskurs
Hoi An
I dag er det mulig å lære mer om det vietnamesiske kjøkkenet på et matlagingskurs (kjøpes ekstra). Les mer om utflukten under beskrivelsen av ekstra utflukter.
Dag 14
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighet for kombinert sykkel- og båttur til landsbyen Tra Que
På oppdagelse i Hoi An og omegn
I dag kan du bli med på en kombinert sykkel- og båttur til landsbyen Tra Que (kjøpes ekstra). Les mer om utflukten under beskrivelsen av ekstra utflukter.
Dag 15
Hjemreise. Fly Danang–Oslo

Alt godt har en ende, og i dag tar vi avskjed med Vietnam. Utpå formiddagen kjører vi til lufthavnen i Danang og flyr tilbake til Oslo.

Dag 16
Ankomst til Oslo
Vi kommer til Oslo med kofferten full av minner etter en begivenhetsrik sommerreise til Vietnam.

Ekstra utflukter

Vi har lagt inn noen ekstra utflukter i programmet under oppholdet i Hoi An. Ønsker du å bli med på én eller alle de ekstra utfluktene, bes du bestille og betale dem hjemmefra senest 45 dager før avreise.

Du kan spare 186 kroner ved å kjøpe alle tre utflukter som en samlet pakke. Den samlede utfluktspakken koster kr 1 898,– per person.

Halvdags sykkeltur til Kim Bong-øya inkl. lunsj (dag 12)

Vi får syklene utlevert på hotellet og kjører til havnefronten i Hoi An. Derfra tar vi båt ut i elvedeltaet til den lille øya Kim Bong. Her er landsbystemning og stort sett ingen biltrafikk. Det er derfor opplagt med en sykkeltur i de landlige omgivelsene. Vi ser den flittige lokalbefolkningen som arbeider på rismarkene og med andre avlinger som mais, sukkerrør, kassava, jordnøtter m.m.

Vi besøker også lokale verksteder og ser fremstilling av risnudler, sivmatter og bambusbåter.

På øya er det et gammelt skipsverft der trebåter blir laget etter gamle metoder. Etter noen spennende timer drar vi tilbake til Hoi An, der det er lunsj på en restaurant ved elvebredden. Du er velkommen til å beholde sykkelen resten av dagen hvis du har mot på flere opplevelser.

Pris per person kr 588,–

Kokkeskole (dag 13)
På rundreisen vår har vi allerede stiftet bekjentskap med det velsmakende vietnamesiske kjøkkenet, og i dag skal vi selv forsøke oss i kokekunsten. Vi begynner med å besøke det lokale markedet, der vi kjøper friske grønnsaker, fisk, kjøtt og ikke minst krydderurter, som er hemmeligheten bak det vietnamesiske kjøkkenet. Med posene fulle av varer drar vi til kokkeskolen, der vi – alle iført forklær – lærer å tilberede noen av de klassiske vietnamesiske rettene. Vi avslutter formiddagen med å nyte nydelige retter vi selv har laget – velbekomme!

Pris per person kr 748,–

Halvdagsutflukt med kombinert sykkel- og båttur inkl. lunsj (dag 14)
På utflukten besøker vi landsbyen Tra Que, der vi ser hvordan de grønnsakene og krydderurtene som er karakteristiske for det vietnamesiske kjøkkenet blir plantet, dyrket og høstet. Vi sykler ut til landsbyen, som ligger cirka fem kilometer fra Hoi An. Elva og den fruktbare jorda i området har betydd at landsbyens innbyggere gjennom de siste 500 årene har kunnet dyrke grønnsaker og krydderurter av høy kvalitet. Ved å bruke en bestemt alge som finnes i området, unngår bøndene også å måtte bruke kjemikalier og kunstgjødsel når de dyrker matplantene sine.

Vi fortsetter sykkelturen langs De Vong-elva til et lite fiskerleie. Derfra tar vi båt ut i deltaet. Her lærer vi de lokale fiskernes metoder med å kaste garn og får selv mulighet til å prøve denne spesielle fangstmetoden. Vi fortsetter til landsbyen Cam Thanh, som er kjent for sine vann-kokosnøtter, som blir brukt til tak på husene. Her i området fanger lokalbefolkningen også krabber, og vi får selv lære teknikken. Utflukten blir avrundet med lunsj hos en lokal familie før vi sykler tilbake til hotellet.

Pris per person kr 748,–

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 33 498,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom

kr 4 698,–

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo – Ho Chi Minh City – Oslo med mellemlanding
  • 2 innenriksfly: Can Tho – Hanoi og Danang – Ho Chi Minh City
  • Nattog mellom Hanoi og Hué i 4-personers sovekupé*
  • Utflukter og entréer ifølge program
  • Innkvartering på hotell i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig
  • Lunsj dag 3,4 og 6,7 og 9,10
  • Brunch dag 8
  • Middag dag 2,5,7,10 og 14
  • Skatter og avgifter

* Det er mulig å få en 2-personers kupé eller å ta fly i stedet for nattoget. Begge deler mot ekstra tillegg.

Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Driks til lokalguider og sjåfører, beregn ca. 65 USD pr. person
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheter
  • Tillegg for enkeltrom
  • Tillegg for 2-personers kupé på nattoget: kr 690 pr. person (kr 1 990 ved enkeltkupé)
  • Tillegg for fly mellom Hanoi og Hué i stedet for nattog: kr 1 590 pr. person i dobbeltrom (kr 1 990 i enkeltrom) 
  • Alt ikke nevnt under “Prisen inkluderer“
Tillegg for hotelloppgradering i Hoi An

Inkludert i prisen er innkvartering på Hoi An Historic Hotel under oppholdet i Hoi An. Du kan velge å oppgradere til Hoi An Beach Resort mot et tillegg.

Tillegg per person i delt dobbeltrom Grand Deluxe River View
kr 1 998,–

Tillegg for oppgradering av enkeltrom til Grand Deluxe River View
kr 3 998,– (pluss tillegg for standard enkeltrom)

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Klima

Sommeren er en av de beste årstidene i Vietnam og blir kalt den grønne sesongen. I det sørlige og nordlige Vietnam faller sommerregnet oftest som korte byger sent på ettermiddagen, om kvelden eller om natten. I det sentrale Vietnam i Hué og Hoi An er det ikke regntid. Temperaturen ligger mellom 25 og 30 grader.

Togreise i Vietnam

På denne reisen har vi inkludert en togreise med nattog. Vi reiser på den beste klassen, 4-personers sovekupé (1. klasse) med 2 nedre og 2 øvre sengeplasser. I kupeene er det sengetøy, og i hver ende av vognen er det toalett og håndvask. Det er mulig å få sin egen kupé mot tillegg – se prisen under prisinformasjon.

Du kan også velge å fly på strekningen mellom Hanoi og Hué i stedet for å ta nattoget. I Hanoi blir du kjørt til lufthavnen og flyr til Hué, der transfer til hotellet er inkludert. Neste morgen møtes du med resten av gruppen og følger deretter igjen med den. Se prisen for å fly under prisinformasjon.

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Visum

Les mer her

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Vietnam

Her kan du lese mer om Vietnam: www.albatros.no/reisemaal/asia/vietnam
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.

Les også vår artikkel Hvor skal jeg reise i sommer?

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 4 out of 5 by from En opplevelsesrik og hyggelig rundreise i Vietnam Sommer i Vietnam var en interessant tur med mange fine opplevelser. Vi fikk blant annet se det yrende livet i storbyene, hvordan folk levde ute på landsbygda, den nydelige Halong Bay og vi fikk oppleve noen rolige dager på stranden på slutten av ferien. Det var god mat vi fikk servert, og vi fikk smake på mye forskjellig. Hotellene var også kjempebra. Fornøyd med aktivitetene vi var med på, alt fra sykkeltur til matlagingskurs. Det var et kjempefint opplegg og program, og veldig deilig at alt var ordnet for oss. Reiselederen vår Jon Petter var kunnskapsrik, dyktig, hyggelig og sørget for at turen gikk bra.
Date published: 2019-08-18
Rated 5 out of 5 by from En reise med opplevelser som perler på en snor En fantastisk kunnskapsrik og omgjengelig reiseleder ga oss det lille ekstra hele veien. Hans verdsetting av lokalbefolkningen ga oss mange flotte og rørende opplevelser. Flott lokale guider ga god stemning hele veien.
Date published: 2019-08-17
Rated 4 out of 5 by from En reise med mange inntrykk En spennende reise og fra sør til nord
Date published: 2019-08-07
Rated 5 out of 5 by from En reise som svarte til forvetningene - reiser gjerne med Albatross igjen Reisen fanget alt av de forvetningenen vi hadde - alt fungerte perfekt og det var ingen praktiske hindringer. Varierende innhold og innholdsrike utflukter, profesjonelle guider og reiseleder som alltid var tilgjengelige og med en høy servicegrad. Aldri forsinkelser. Fikk sett masse av landet på kor tid og deilig med fem dager badeferie på slutten av turen.
Date published: 2019-08-05
Rated 5 out of 5 by from Svært vellykket rundreise i Vietnam Denne reisen svarte mer enn til forventningene: Flink og erfaren reiseleder som tok seg godt av gjestene (Pontus), svært dyktige og pålitelige lokale guider, liten og hyggelig gruppe med reisevante deltakere, komfortable busser og gode hoteller. Høydepunktene var mange, men særlig nevnes besøket til Cu Chi-tunellene fra krigen, det flytende markedet i Cai Rang tidlig om morgenen, overnattingen på djunke i Halongbukta, vanndukketeatret i Hanoi og sist men ikke minst: opplevelsen av den vanvittige trafikken med tusenvis av scootere i Saigon. De siste dagene ved stranda i Hoi An var også topp. Minuset for oss skandinaver var vel den høye temperaturen og luftfuktigheten i Vietnam i juli. NB! Vær oppmerksom på at en må ha den lokale valutaen dong til de fleste innkjøp, også på mange restauranter. Bare de større stedene tar betalingskort, og dollar går heller ikke overalt.
Date published: 2019-08-04
Rated 4 out of 5 by from Meget innholdsrik tur med mange sterke og gode opplevelser Reisen var veldig innholdsrik og intens. Hurra! Programmet er godt men du velger samtidig bort tid til å rusle uorgansert rundt i byene å slik oppleve hverdagslivet.
Date published: 2019-08-03
Rated 4 out of 5 by from En flott og lærerik opplevelse. Det var en interessant og lærerik reise. Det var mye om krigen i starten, men det er jo ganske nær historie som de fortsatt er merket av. Reiselederen var hyggelig og kunnskapsrik, det eneste som manglet var at de siste dagene på egen hånd, ville det vært fint å ha en mobiltelefon å nå ham på. De andre deltakerne var også hyggelige mennesker, godt "plukket ut"
Date published: 2019-08-03
Rated 5 out of 5 by from Super sommer i Vietnam Reisen 'Sommer i Vietnam' er full av opplevelser. Vi kan trygt si at vi ikke ville få sett mer enn en brøkdel av hva vi faktisk gjorde hvis vi måtte finne ut av og organisere alt på egen hånd. Vår reiseleder Pontus var kunnskapsrik, humørfylt og vennlig. Han forberedte oss godt på hva som skulle skje og hva som kom til å møte oss på stedene vi kom til. De lokale guidene var også dyktige, og det var svært nyttig å få høre deres perspektiv og erfaringer underveis. Det jeg likte svært godt var at det var stor variasjon i hva vi opplevde; vakker natur til lands og til vanns, yrende folkeliv med kaotisk trafikk og landsbyliv, stor kultur og krigshistorie, fargerike markeder, det vietnamesiske kjøkken og gamle håndverkstradisjoner. Og til slutt litt sol og bad! Vi var med på to av de valgfrie utfluktene (sykkeltur og matlagningskurs) og vi likte begge veldig godt. Det var en veldig hyggelig og passe stor gruppe vi reiste sammen med.
Date published: 2019-08-02
  • y_2024, m_4, d_16, h_3
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.41
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_2, tr_55
  • loc_no_NO, sid_VNRTR07, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser