Reis fra Ho Chi Minh City i Sør-Vietnam til Angkor Wat i Kambodsja med hyggelig elvebåt og opplev templer, storbyer og natur underveis
Opplev Vietnam og Kambodsja på dette herlige 8-dagers cruiset på Mekong-elva. I hektiske Ho Chi Minh City skal vi på byrundtur og se Cu Chi-tunnelene. Heretter bor vi på en hyggelig og komfortabel elvebåt som i rolig tempo tar oss med fra det frodige Mekongdeltaet til Angkor Wat-tempelkomplekset i Kambodsja. Vi legger til i Phnom Penh, og avslutter reisen i Siem Reap der vi utforsker de enestående tempelkompleksene. Underveis har vi god tid til å beundre det vakre landskapet, se templer og oppleve livet i både storbyen og langs elvebredden.
-
Type Elvecruise
-
Reiseleder Skandinavisk
-
Visum Nei
-
Vaksinasjon Ja
-
Valuta Kambodjansk riel och vietnamesisk dong
- Dag 1
- Avreise fra Oslo
- Dag 2
- Ankomst til Ho Chi Minh City. Byrundtur til fots og velkomstmiddag
- Dag 3
- Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene og byrundtur
- Dag 4
- Ho Chi Minh-byen – Ombordstigning på elvebåt i Can Tho – Long Xuyen
- Dag 5
- Long Xuyen – Tiger Island – Tan Chau. Flytende marked og pagode-besøk
- Dag 6
- Tan Chau
- Dag 7
- Tan Chau – Phnom Penh, Kambodsja
- Dag 8
- Phnom Penh. Byrundtur, Killing Fields og fengslet S-21
- Dag 9
- Phnom Penh – Silk Island – Kampong Cham
- Dag 10
- Kampong Cham - Siem Reap
- Dag 11
- Siem Reap. Angkor Thom og Angkor Wat
- Dag 12
- Siem Reap. Landminemuseum, landsbybesøk og avskjedsmiddag
- Dag 13
- Siem Reap. Hjemreise
- Dag 14
- Ankomst Oslo
Victoria Mekong
Den komfortable og moderne båten Victoria Mekong er en helt ny elvebåt på Mekongelva, ferdigbygd og sjøsatt i 2019.
Båten rommer i alt 35 lugarer fordelt på River Deck og Panorama Deck. Alle lugarer er utvendige med store panoramavinduer og med utgang til egen privat balkong. Her er i alt fire dekk og masser av plass til å bevege seg rundt på. På Panorama Deck er det 16 Deluxe Staterooms og båtens 2 suiter samt restauranten, hvor kjøkkenet serverer både asiatisk og europeisk mat.
På River Deck er det ytterligere 17 lugarer, samt båtens lille butikk og et spa-område som tilbyr forskjellige skjønnhets- og spabehandlinger.
På soldekket finner vi båtens lille svømmebasseng med tilhørende poolbar. Sundeck rommer også et større overdekket loungeområde, der du kan nyte utsikten og se på livet langs elvebredden.
Øverst oppe finner vi det såkalte Skydeck, der du kan nyte en uforstyrret utsikt i alle retninger fra din solseng. Det er gratis internett på fellesarealer.
Atmosfæren på båten er avslappet og svært uformell. Det er ingen kleskode, heller ikke i forbindelse med middagene. Reiselederen vår holder foredrag, viser film om bord og informerer om neste dags utflukter og aktiviteter.
Lugarene er alle fint innredet med eget bad og toalett og med skyvedører ut mot egen privat balkong, så man kan nyte utsikten både fra lugaren og fra balkongen. I alle lugarer er det minibar, klimaanlegg, safe, hårføner, badekåpe og tøfler. Deluxe-lugarene på både River Deck og Panorama Deck er 25 m2 store og har lik innredning. Lugarene på River Deck ligger på båtens nederste dekk, mens lugarene på Panorama Deck ligger på dekket over.
På Panorama Deck finner vi også båtens 2 suiter, som både har et soverom og et oppholdsrom. I badet er det både dusj og badekar, og panoramavinduet kan åpnes for fritt utsyn mot elvebredden. Suitene er 45 m2 store.
Avreisedatoer
Avreise | Varighet | Pris | Avreiseflyplass | Bemerk | |
---|---|---|---|---|---|
41 998,– |
Oslo
|
Utsolgt
|
|||
OBS
Denne avgangen har et litt annerledes program. Klikk på datoen for å se det.
|
41 998,– |
Oslo
|
Utsolgt
|
||
44 998,– |
Oslo
|
|
|||
42 998,– |
Oslo
|
Få plasser igjen
|
Dagsprogram
Vi reiser fra Oslo mot Ho Chi Minh City i Vietnam og kommer fram neste dag.
Vel framme i Ho Chi Minh City sjekker vi inn på hotellet vårt. Byen er Vietnams største og er også kjent som Saigon, noe den fortsatt kalles i folkemunne. I mange hundre år har byens beliggenhet vært gunstig for både handel og militær strategi, og historien har satt sitt preg på byen i form av vakre pagoder og bygninger fra tiden som hovedstad i Indokina. Gatebildet er allikevel dominert av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler.
Når vi har sjekket inn går vi en tur til et av byens sentrale torg. Her finner vi Notre Dame-katedralen som ble bygget i årene 1877–1883, og som har to 40 meter høye tårn med jernspir. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og byens gamle posthus, som alle ligger i nærheten. Vi møtes igjen om kvelden for å spise velkomstmiddag sammen på en god lokal restaurant.
Tidlig om morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene som ble bygget av Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptre og anden moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Saigon til den kambodsjanske grensen, og alene i Cu Chi-distriktet er det over 25 mil underjordiske tunneler.
Senere kjører vi tilbake til Ho Chi Minh City. Her spiser vi lunsj og besøker blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset som det kalles nå. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-tallet, da den sørvietnamesiske president Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene som står slik de ble etterlatt i 1975.
Vi besøker også et av byens mest interessante museer, Krigsmuseet, som viser Vietnams lange vei til selvstendighet. Museet forteller om frihetskrigen mot Frankrike og den amerikanske krigen, som Vietnamkrigen kalles her. Museet er oppdelt i flere temaer og forteller blant annet om ettervirkningene av det biologiske krigføringsprogrammet Agent Orange. Det er også en utstilling om motstanden mot krigen i store deler av verden. I gårdhagen står det gamle fly, tanks mv. Det er følelsesmessig tungt museum, men viktig for å forstå det Vietnam vi kjenner i dag.
Det er blitt tid til å forlate Ho Chi Minh-byen og begynne vårt spennende cruise på Mekongelva. Vi kjører sørover mot det enorme Mekong-deltaet. Vi gjør et stopp i den livlige handelsbyen Cai Be, hvor vi også spiser lunsj på en hyggelig lokal restaurant nede ved elva, omgitt av frukttrær. Vi fortsetter til byen Can Tho, hvor vi går om bord på vår praktfulle elvebåt Victoria Mekong. Vi slapper av resten av dagen og lærer elvebåten litt bedre å kjenne. Om kvelden spiser vi fellesmiddag i båtens restaurant. De kommende dagene varierer rettene mellom allsidige buffeer og faste menyer med regionale retter og lokale råvarer. Det vil også være mulig å få retter fra det europeiske kjøkken og vegetarmat.
Straks etter frokosten besøker vi det fargerike og myldrende flytende markedet ved Long Xuyen. Her blir allslags frukter, matplanter og andre varer naturligvis transportert med båt, og hvorfor ikke ordne kjøp og salg fra båten også, når varene først er lastet om bord? Det er en helt spesiell opplevelse å være en del av markedet når der er aller mest aktivitet, nemlig tidlig om morgenen. Vi ser nærmere på et lite museum med keramikk, smykker og andre gjenstander fra bl.a. khmer- og cham-folket, før vi vender tilbake til båten.
Vi går videre oppover Mekong-elva mens vi nyter lunsjen om bord. Vi legger til ved en av de utallige små øyene i deltaet. Denne øya har fått navnet Tiger Island. Vi tar en oppdagelsestur på øya med en xi loi, en lokal pick-up-taxi trukket av en motorsykkel. Underveis gjør vi stopp ved lokale verksteder og ser kurvfremstilling og treskurd. Vi legger veien forbi en mindre pagode som de lokale kaller Mr Tiger’s Temple. Her hører vi historien om hvorfor øya har fått navnet Tiger Island.
Sent på dagen er vi tilbake på båten og går videre mot Tan Chau.
Om morgenen går vi om bord på en sampan – en tradisjonell vietnamesisk båt – og legger inn til elvebredden. Vi tilbringer dagen i dag på land og skal besøke lokale verksteder hvor vi lærer om livet i deltaet og fremstilling av de lokale produktene. Vi kjører gjennom marker og små landsbyer og opplever lokalbefolkningens arbeid og levevis. Vi ser også lokal fiskeproduksjon i dambruk, eller fiskefarmer, som de kalles lokalt, og et taoistisk tempel.
Sent på dagen er vi tilbake på båten, hvor vi skal overvære den tradisjonelle vietnamesiske Lion Dance før vi igjen skal nyte en deilig middag om bord.
I dag skal vi tilbringe det meste av dagen på båten. Heldigvis er det masser av muligheter på selve båten. Man kan starte dagen med en yoga-undervisning på dekket, eller bare ta en stille start med en kopp kaffe på balkongen – etterfulgt av en deilig frokost i båtens restaurant.
Nyt landskapet fra soldekket når vi går mot grensen til Kambodsja, eller ta en dukkert i det lille svømmebassenget om bord.
Omkring middag venter vi å krysse den kambodsjanske grensen, hvor vi fyller ut visumpapirer m.v. Når formalitetene ved grensen er overstått, drar vi videre mot Kambodsjas hovedstad, Phnom Penh, som vi når sent på ettermiddagen. Det er masser av tid til å sitte på soldekket og lese en bok eller nyte en kjølig drink.
Personalet fra restauranten vil i løpet av dagen demonstrere kunsten å lage imponerende utskjæringer i de lokale eksotiske fruktene, som ofte er en del av utsmykningen på buffeen i Asia.
Vi spiser middag på båten.
I dag skal vi se nærmere på Kambodsjas hovedstad Phnom Penh, som med sin rustikke sjarm og eleganse fremdeles ånder av fransk kolonitid. De tidligere franske koloniherrene har satt et tydelig preg på Phnom Penhs arkitektur, og med sine brede bulevarder ble byen tidligere ansett for å være den vakreste i Indokina. Imidlertid har de historiske begivenhetene og landets manglende ressurser betydd at bare noen få av de gamle franske kolonibygningene er blitt vedlikeholdt, og Phnom Penh fremstår i dag som en moderne storby.
Vi besøker det imponerende kongepalasset fra 1866, som er Kambodsjas svar på Grand Palace i Bangkok. Da kongen fremdeles bor her, er det naturligvis ikke hele palasset som er åpent for offentligheten. Ved palasset ligger Sølvpagoden, som har fått navn etter de 5000 tunge sølvflisene som dekker gulvet. Her er også en spennende samling av buddhafigurer i gull, sølv, bronse og krystall.
Etter lunsj på en lokal restaurant dykker vi ned i Kambodsjas triste fortid under Pol Pots styre. Vi besøker The Killing Fields ved Choeung Ek cirka 15 kilometer fra Phnom Penhs sentrum. I dag er stedet ytterst fredfylt, men på disse markene ble tusener av personer mishandlet og henrettet på bestialsk vis under Røde Khmer. Ofrenes lidelser og historie blir minnet på stedet ved et høyt tårn med kranier fra bare noen av de menneskene som endte sitt liv i massegravene.
Vi kjører deretter til Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School, som i 1975 ble omdannet til fengsel av Røde Khmer og fikk navnet S-21 (Security Prison 21). I perioden 1975—1978 fungerte fengslet som torturkammer, og for mer enn 17.000 mennesker ble oppholdet i S-21 siste stopp før de ble transportert videre til utryddelsesleiren i Choeung Ek (Killing Fields). I dag er S-21 omdannet til museet Tuol Sleng til minne om de grusomhetene som fant sted under Røde Khmer. Samtlige fanger som oppholdt seg her, ble fotografert. På veggene er portrettene utstilt, og desperasjonen står malt i ansiktene deres. Stedet er i sannhet deprimerende å besøke og minner oss om menneskets mørkeste sider.
Tilbake på båten blir vi møtt av en lokal profesjonell fotograf som ble født i ”Site B”, en kambodsjansk flyktningleir i Thailand. Vi skal høre om hans fascinerende oppvekst og liv og hvordan han i dag lever av sine bilder, som vi naturligvis også skal se noen av.
Vi legger hovedstaden bak oss og går litt nordover til Silk Island, en øy i Mekongelva kjent for sin silkeproduksjon. Vi tilbringer litt tid på øya og går rundt mellom de små landsbyene og pagodene og ser hvordan kvinnene sitter og arbeider på vevstolene sine, som oftest er plassert under husene. Landsbyboerne her på øya holder fast ved de gamle dydene som skaffer dem penger til det daglige liv.
Vi er tilbake på båten ved lunsjtid og nyter vår siste lunsj om bord mens vi går videre mot byen Kampong Cham.
Før vi spiser avskjedsmiddag om bord, skal vi overvære en tradisjonel Khmer danseoppvisning
Etter frokosten er det blitt tid til å forlate elvebåten vår. Fra Kampong Cham kjører vi med buss til Siem Reap. Vi stanser et par ganger og spiser lunsj underveis. Vi gjør bl.a. et kort stopp ved den nesten tusen år gamle broen Kampong Kdei, en av de eneste broene fra khmer-tiden som fremdeles står i dag. Vi når Siem Reap om ettermiddagen, sjekker vi inn på hotellet vårt og bruker resten av dagen på å slappe av eller se nærmere på byen.
I dag skal vi besøke Angkor Thom. Dette gamle bysentret, som ble oppført på 1100-tallet og var den siste hovedstaden i Khmer-riket, er i dag en ruinby omkranset av en kvadratisk åtte meter høy mur. Etter å ha passert inngangsporten flankert av imponerende elefanter, beveger vi oss inn til Bayon-templet, som ligger nøyaktig midt i byen. Templet har 54 tårn med utskårne, gåtefulle ansikter som symboliserer de 54 provinsene i det store Khmer-riket. Vakre relieffer ser vi også på Elefantterrassen og Den spedalske kongens terrasse.
Midt på dagen drar vi tilbake til hotellet vårt og tar en lang lunsjpause der det også blir tid til å slappe av litt med en god bok ved bassenget.
Om ettermiddagen bytter vi ut bussen med tuk-tuk og besøker den uforlignelige tempelbyen Angkor Wat. Hele tempelkomplekset dekker 20 x 50 kilometer og var i tiden fra 800 til 1300-tallet hovedstaden i det mektige Khmer-riket. Det hadde en innflytelse som strakte seg langt inn i nabolandene. Selve Angkor Wat er bare det største av mange templer, selv om det har gitt hele området navn. Angkor Wat er et av de bygningsverkene som stadig forbløffer turistene, og stedet etterlater ingen tvil om at Khmer-riket med rette hadde en storhetstid.
Hvis været er bra nok nyter vi solnedgangen over rismarkene fra det vakre tempelområdet før vi drar tilbake til hotellet.
Etter flere årtier med konflikter, borgerkrig, Røde Khmer, amerikanske bombetokter og vietnamesisk okkupasjon er Kambodsja selv i dag et av de land i verden som har flest landminer. Fremdeles blir atskillige sivile drept og såret hvert år av landminer og andre etterlatenskaper fra de tidligere kamphandlingene. Landminene ligger i rismarkene hvor folk arbeider og på småveier som skolebarn benytter til og fra skole. Selv om millioner av landminer allerede er fjernet, venter man at det går ytterligere 10—20 år før landet vil være helt fri for landminer. Vi besøker CMAC-museet (Cambodian Mine Action Center) litt utenfor byen, hvor vi får en omvisning og får vite mer om de utfordringene som de etterlatte landminene gir, og hva som blir gjort for å få dem fjernet.
Etter dette litt dystre besøket kjører vi ut på landet for å stifte bekjentskap med noen av de lokale khmer-landsbyene for å se nærmere på hvordan folk lever. Vi ser hvordan de dyrker de forskjellige grønnsakene og hvordan oppdrett av både høns og ender er en viktig del av hverdagslivet. Vi får også vite hvordan de tilbereder sin ’sticky rice’ i bambusrør. Vi spiser en lokal lunsj her i landsbyen, og deretter legger vi veien forbi landsbyens gamle pagode. Hvis vi er heldige, kan vi bli velsignet av den lokale munken.
Etter landsbybesøket skal vi tilbake til Siem Reap og har ettermiddagen på egen hånd til å slentre en tur i byen – eller kanskje frister hotellets basseng?
Om kvelden nyter vi en avskjedsmiddag på en lokal restaurant i byen.
Mangler du å kjøpe noen siste gaver eller suvenirer er det siste sjanse å. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen går til flyplassen og senere mot Oslo.
Prisinformasjon
- Reisens pris
-
Fra kr 42 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer
- Tillegg for enkeltlugar
-
16 998,– (Deluxe stateroom på River Deck)
- Oppgradering av lugar
-
Deluxe-lugar på Panorama Deck 2 498,– pr. person
Suite på Panorama Deck 6 998,– pr. person - Prisen inkluderer
-
- Fly Oslo–Ho Chi Minh City og Siem Reap– Oslo med Thai Airways via Bangkok
- Norsk/svensk reiseleder
- Utflukter og entreer ifølge program
- 2 netter i Saigon på Continental (Deluxe Room) i delt dobbeltrom
- 3 netter i Siem Reap på Sokha Angkor (Deluxe Room) i delt dobbeltrom
- 7 dagers/6 netters cruise med Victoria Mekong i delt dobbeltlugar (Deluxe-lugar på River Deck)
- Drikkevarer ombord på skipet: kaffe, te, vann, brus og lokal øl. Vin er inkludert til måltidene.
- Frokost daglig
- Lunsj alle dager unntatt dag 2 og 13
- Middag alle dager unntatt dag 3, 11, 12 og 13
- Skatter og avgifter
- Prisen inkluderer ikke
-
- Avbestillingsforsikring ved sykdom, 7% av reisens pris
- Reiseforsikring
- Eventuell oppgradering til lugar på Upper Deck
- Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca.100 USD)
- Visum til Kambodsja (USD 35). Utstedes ved innreise – husk å ta med kontanter og ett passbilde
- Eventuelle ekstra arrangementer
- Personlige fornødenheter
- Tillegg for enkeltrom/-lugar
- Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer"
Før reisen
Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.
Opplysninger om reisen
Bagasje
Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.
Deltakerantall
Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 30 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4-6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.
Mer om dina resmål
Her kan du lese mer om Vietnam: www.albatros.no/reisemaal/asia/vietnam
Her kan du lese mer om Kambodsja: https://www.albatros.no/reisemaal/asia/kambodsja
Les blant annet om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler.
Allmenn informasjon
Reisens krav til bevegelighet
Reiseforsikring
Gouda Reiseforsikring
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.
Albatros Travels reiseledere
De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.
Driks
Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.
Pass
Tilslutning med innenriksfly
Reiser med mindreårige
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.
Plassering i flyet
Måltider om bord
Spesialkost
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.
Plassering i bussen
På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.
På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.
Forbehold/endringer
Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.
Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.