Elvecruise på Mekong fra Vietnam til Kambodsja

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Reis fra Ho Chi Minh City i Sør-Vietnam til Angkor Wat i Kambodsja med hyggelig elvebåt og opplev templer, storbyer og natur underveis

Opplev Vietnam og Kambodsja på dette herlige 8-dagers cruiset på Mekong-elva. I hektiske Ho Chi Minh City skal vi på byrundtur og se Cu Chi-tunnelene. Heretter bor vi på en hyggelig og komfortabel elvebåt som i rolig tempo tar oss med fra det frodige Mekongdeltaet til Angkor Wat-tempelkomplekset i Kambodsja. Vi legger til i Phnom Penh, og avslutter reisen i Siem Reap der vi utforsker de enestående tempelkompleksene. Underveis har vi god tid til å beundre det vakre landskapet, se templer og oppleve livet i både storbyen og langs elvebredden.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Elvecruise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Kambodsjanske riel og vietnamesiske dong

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Oslo
Dag 2 Ankomst til Ho Chi Minh City
Dag 3 Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene og byrundtur
Dag 4 Ho Chi Minh City–My Tho. Ombordstigning på elvebåten
Dag 5 Ben Tre–Cho Lach. Mangrove, bambuslunder, frukthager og lokale verksteder
Dag 6 Ben Tre–Con Phuoc. Båttur gjennom fuglereservatet Gao Diong (Den grønne oase) og sykkeltaxitur til landsbyer
Dag 7 Con Phuoc. Taoist-kloster og fiskeoppdrett, kryssing av grensen til Kambodsja
Dag 8 Phnomh Penh. Byrundtur, dødsmarkene og fengselet S-21
Dag 9 Tonle Sap-elva
Dag 10 Kratie–Kampong Cham. På utkikk etter de sjeldne elvedelfinene
Dag 11 Kampong Cham–Siem Reap
Dag 12 Siem Reap. Angkor Thom og Angkor Wat
Dag 13 Siem Reap. Flytende landsby ved Tonle Sap-sjøen og tid på egen hånd
Dag 14 Siem Reap. Hjemreise
Dag 15 Ankomst Oslo

RV Tonle Pandaw

Den komfortable og sjarmerende elvebåten RV Tonle Pandaw fra Pandaw Cuises kombinerer gammel fransk kolonistil og indokinesisk-inspirert arkitektur.

Båten er 55 meter lang, ble bygd i 2002 og gjennomgikk en større renovering i 2013. De 28 lugarene er fordelt på Main og Upper Deck, alle utvendige med panoramavinduer og utgang til dekket. På båten er det i alt fire dekk og masse plass til å bevege seg på. På Upper Deck ligger 18 av de populære lugarene med herlig utsikt fra dekket, samt restauranten der kjøkkenet serverer både asiatisk og europeisk mat.

På Main Deck ligger det 10 lugarer til. På soldekket, som er delvis overdekket av en markise, kan du nyte solen og utsikten fra en av de behagelige solsengene. På Lower Deck er det en liten ”shop” samt en spa-avdeling som tilbyr forskjellige skjønnhets- og spabehandlinger. Der er gratis internett i fellesområdene.

Stemningen på båten er avslappet og uformell. Det er ingen dresscode, heller ikke i forbindelse med middagene. Reiselederen vår holder foredrag og viser film ombord samt informerer om neste dags utflukter og aktiviteter.

Lugarene er godt innredet med eget bad og toalett, og har skyvedører ut til dekket, slik at man kan nyte utsikten både fra dekk og inne fra lugaren. Det er også minibar, air condition, safe, hårtørker samt badekåpe og slippers i lugaren.

Klikk på bildene for å se dem større

Bilder

Klikk på bildene for å se dem større

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
32 998,–
Oslo
På forespørsel
34 998,–
Oslo
Utsolgt
32 998,–
Oslo
34 998,–
Oslo
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Oslo
Vi reiser fra Oslo mot Ho Chi Minh City i Vietnam og kommer fram neste dag.
Dag 2
Ankomst til Ho Chi Minh City
Notre Dame-katedralen i Ho Chi Minh City

Vel framme i Ho Chi Minh City sjekker vi inn på hotellet vårt. Byen er Vietnams største og er også kjent som Saigon, noe den fortsatt kalles i folkemunne. I mange hundre år har byens beliggenhet vært gunstig for både handel og militær strategi, og historien har satt sitt preg på byen i form av vakre pagoder og bygninger fra tiden som hovedstad i Indokina. Gatebildet er allikevel dominert av moderne høyhus, fargerike reklameskilt og nye biler.

Når vi har sjekket inn går vi en tur til et av byens sentrale torg. Her finner vi Notre Dame-katedralen som ble bygget i årene 1877–1883, og som har to 40 meter høye tårn med jernspir. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og byens gamle posthus, som alle ligger i nærheten. Vi møtes igjen om kvelden for å spise velkomstmiddag sammen på en god lokal restaurant.

Dag 3
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellene og byrundtur
De berømte Cu Chi-tunnellene

Tidlig om morgenen kjører vi til de berømte Cu Chi-tunnelene som ble bygget av Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for å hjelpe den lille bondehæren mot helikoptre og anden moderne krigføring, men da Vietnamkrigen var på sitt høyeste, strakte tunnelene seg faktisk hele veien fra Saigon til den kambodsjanske grensen, og alene i Cu Chi-distriktet er det over 25 mil underjordiske tunneler.

Senere kjører vi tilbake til Ho Chi Minh City. Her spiser vi lunsj og besøker blant annet Presidentpalasset, eller Uavhengighetspalasset som det kalles nå. Palasset er en klassisk bygning fra 1960-tallet, da den sørvietnamesiske president Ngo Dinh Diem bestemte seg for å skifte den gamle, franske guvernørboligen ut med dette storslåtte palasset. Man får virkelig følelsen av svunne tiders storhet og rikdom når man vandrer gjennom de store salene som står slik de ble etterlatt i 1975. 

Vi besøker også et av byens mest interessante museer, Krigsmuseet, som viser Vietnams lange vei til selvstendighet. Museet forteller om frihetskrigen mot Frankrike og den amerikanske krigen, som Vietnamkrigen kalles her. Museet er oppdelt i flere temaer og forteller blant annet om ettervirkningene av det biologiske krigføringsprogrammet Agent Orange. Det er også en utstilling om motstanden mot krigen i store deler av verden. I gårdhagen står det gamle fly, tanks mv. Det er følelsesmessig tungt museum, men viktig for å forstå det Vietnam vi kjenner i dag.

Dag 4
Ho Chi Minh City–My Tho. Ombordstigning på elvebåten
Vårt hjem på elvecruise

Det er tid til å forlate Ho Chi Minh City og begynne vårt herlige cruise på Mekong-elva. Vi kjører sørover mot det enorme Mekongdeltaet.

I My Tho går vi om bord på den flotte elvebåten RV Mekong Pandaw. Vi slapper av resten av dagen og lærer elvebåten og våre nye omgivelser litt bedre å kjenne. Om kvelden spiser vi felles middag i båtens restaurant, som de kommende dagene varierer mellom allsidige buffeter og menyer med regionale retter og lokale råvarer. Det vil også være mulig å få retter fra det europeiske kjøkken og vegetarmat.

Dag 5
Ben Tre–Cho Lach. Mangrove, bambuslunder, frukthager og lokale verksteder

Om morgenen drar vi til landsbyen Ben Tre. Her går vi om bord på en sampan – en tradisjonell vietnamesisk båt – og drar ut i det frodige deltaet gjennom mangrove, bambuslunder og menneskeskapte kanaler. Vi besøker frukthager og lokale verksteder der vi lærer om livet i deltaet og forarbeiding av de lokale produktene. Vi blir invitert til å smake på de eksotiske fruktene og på te med honning. Mekongdeltaet er også kjent for sin biavl, og den lokale honningen sies å være den beste i Asia. Utpå ettermiddagen ankrer vi opp ved Cho Lach-øya, der vi skal på oppdagelse. Vi ser de lokale pottemakerne og får undervisning i hvordan man tilbereder de lokale rispannekakene «banh xeo».

Dag 6
Ben Tre–Con Phuoc. Båttur gjennom fuglereservatet Gao Diong (Den grønne oase) og sykkeltaxitur til landsbyer
Det flotte skipet vårt

Etter enda en herlig frokost om bord går vi i land og skal nå med buss til et av Mekongdeltaets flotte fuglereservater. Gao Giong kalles også for den grønne oase, og her er det hegrer i tusenvis, og er vi heldige vil vi også se storker og traner. Vi drar i mindre robåter langs elver og kanaler gjennom reservatet og kommer nært innpå yngleområdene, slik at vi kan nyte synet av de mange fuglene. Tilbake på skipet er det lunsj mens vi stille fortsetter mot Con Phuoc, som er en av de større øyene i deltaet. Vi drar på oppdagelse på øya med sykkeltaxi. Underveis gjør vi stopp ved lokale verksteder og ser kurvframstilling samt treskjærerarbeid. Vi ser også en over 100 år gammel katolsk kirke fra den franske misjonærperioden. Sist på dagen er vi tilbake på skipet og drar videre mot grensen til Kambodsja.

Dag 7
Con Phuoc. Taoist-kloster og fiskeoppdrett, kryssing av grensen til Kambodsja
Om bord på Mekong Pandaw

Om formiddagen utforsker vi de mange kanelene i mindre båter. Kanalene ligger nærmest som en labyrint rundt Tan Chau-øya. Vi skal også i land på øya og drar på tur med sykkeltaxi. Vi kjører gjennom åkrer og små landsbyer og opplever hvordan de lokale lever og arbeider. Vi ser også lokal fiskeproduksjon i dambruk.

Utpå ettermiddagen kommer vi til den kambodsjanske grensen der vi fyller ut visumpapirer mv. Når grenseformalitetene er vel overstått har vi resten av dagen og kvelden til å kose oss på båten.

Dag 8
Phnomh Penh. Byrundtur, dødsmarkene og fengselet S-21
S21 var fengsel under Røde Khmer

I dag legger vi til i hovedstaden Phnomh Penh, som med sin rustikke sjarme og eleganse fremdeles har et pust av fransk kolonitid. Vi drar på en avslappende tur i sykkeltaxi rundt i landets hovedstad. De tidligere franske koloniherrene satte et tydelig preg på arkitekturen i Phnom Penh, og byen med de brede bulevardene ble tidligere ansett som den vakreste byen i Indokina. De historiske begivenhetene og landets mangel på ressurser har imidlertid betydd at bare noen få av de gamle bygningene er blitt vedlikeholdt, og Phnom Penh ser i dag ut som en moderne storby.

Etter lunsj får vi vite mer om Kambodsjas triste fortid under Pol Pots styre. Vi skal først besøke dødsmarkene ved Choeung Ek rundt 15 kilometer fra Phnom Penhs sentrum. I dag er stedet fredfullt, men på disse markene ble tusener av mennesker mishandlet og henrettet på bestialsk vis under Røde Khmer. Man minnes ofrenes lidelser og historie på stedet med et høyt tårn med kranier fra bare noen av de menneskene som endte sine dager i massegravene.

Heretter kjører vi til Tuol Sleng-museet Tuol Svay Prey High School, som i 1975 ble omdannet til fengsel av Røde Khmer og gitt navnet S-21 (Security Prison 21). I tiden 1975–1978 fungerte fengslet som torturkammer, og for mer enn 17 000 mennesker ble oppholdet i S-21 siste stopp før de ble transportert videre til utryddelsesleiren i Choeung Ek (i dag kjent som dødsmarkene eller The Killing Fields).

I dag er S-21 omdannet til museet Tuol Sleng til minne om de grusomhetene som fant sted under Røde Khmer. Samtlige fanger som oppholdt seg her ble fotografert.  På veggene er portrettene utstilt, og fortvilelsen står malt i ansiktene deres. Stedet er i sannhet deprimerende å besøke og blir en påminnelse om menneskets mørkeste sider.

Dag 9
Tonle Sap-elva
Lokalt liv på Tonle Sap

Hovedstaden Phnom Penh ligger strategisk nært det punktet der Mekong-elva, Bassac-elva og Tonle Sap-elva møtes. I dag tar vi en avstikker på Tonle Sap. Elva snevrer inn flere steder, og vi flyter forbi de små landsbyene og ser livet langs bredden og den frodiggrønne jungelen.

Vi besøker en landsby på øya Koh Trang («Silkeøya») med silkeproduksjon som spesiale. Vi opplever produksjonen fra silkelarve til ferdig silke i metermål.

(Hvis vannstanden i området er for lav foregår dagens utflukt i buss.)

Dag 10
Kratie–Kampong Cham. På utkikk etter de sjeldne elvedelfinene
På Mekong

Formiddagen er satt av til en sykkeltur på Koh Trang, som er en av de mange øyene i Mekong-elva. I dag skal vi også se nærmere på det lokale leveviset. Vi lærer om arbeidet med å gjenetablere skogene i Kambodsja, som mange steder er forsvunnet helt etter mange år med felling. Etter lunsj tilbake på skipet skal vi på en spennende utflukt til et område av Mekongelva der den sjeldne ferskvannsdelfinen Irrawaddy-delfinen lever. Ferskvannsdelfinen er sterkt truet og lever i dag kun tre steder i verden – i Makahan-elva på Borneo, Irrawaddyelva i Burma og her i denne delen av Mekong. Nettopp i dette området er elva spesielt dyp, og her boltrer delfinene seg. Det anslås at det lever omkring 100 delfiner her, og hvis vi er heldige kan vi se delfinene når de kommer opp til overflaten for å puste, før de raskt forsvinner igjen. Delfinene er brune og har flate snuter akkurat som hvaler, som de er i slekt med, Etter dagens opplevelser drar vi tilbake til elvecruiseskipet og fortsetter reisen mot byen Kampong Cham.

(Vær vennligst oppmerksom på at det tas forbehold for vannstanden. Er den for lav kan båtene våre ikke gå til Kratie, og delfinutflukten utgår. I det tilfelle vil den bli erstattet med en annen utflukt.)

Dag 11
Kampong Cham–Siem Reap
Siem Reap

Etter frokost er det tid til å forlate elvebåten våre. Vi kjører med buss til Siem Reap fra Kampong Cham. Vi tar en pause i byen Kampong Thom før vi er framme i Siem Reap om ettermiddagen. Ved ankomsten til Siem Reap sjekker vi inn på hotellet vårt og bruker resten av dagen på å slappe av eller se nærmere på byen.

Dag 12
Siem Reap. Angkor Thom og Angkor Wat
Angkor Wat

I dag skal vi besøke Angkor Thom. Dette gamle bysentret, som ble oppført på 1100-tallet og var den siste hovedstaden i Khmer-riket, er i dag en ruinby omkranset av en kvadratisk åtte meter høy mur. Etter å ha passert inngangsporten flankert av imponerende elefanter, beveger vi oss inn til Bayon-templet, som ligger nøyaktig midt i byen. Templet har 54 tårn med utskårne, gåtefulle ansikter som symboliserer de 54 provinsene i det store Khmer-riket. Vakre relieffer ser vi også på Elefantterrassen og Den spedalske kongens terrasse.

Midt på dagen drar vi tilbake til hotellet vårt og tar en lang lunsjpause der det også blir tid til å slappe av litt med en god bok ved bassenget.

Om ettermiddagen bytter vi ut bussen med tuk-tuk og besøker den uforlignelige tempelbyen Angkor Wat. Hele tempelkomplekset dekker 20 x 50 kilometer og var i tiden fra 800 til 1300-tallet hovedstaden i det mektige Khmer-riket. Det hadde en innflytelse som strakte seg langt inn i nabolandene. Selve Angkor Wat er bare det største av mange templer, selv om det har gitt hele området navn. Angkor Wat er et av de bygningsverkene som stadig forbløffer turistene, og stedet etterlater ingen tvil om at Khmer-riket med rette hadde en storhetstid.

Hvis været er bra nok nyter vi solnedgangen over rismarkene fra det vakre tempelområdet før vi drar tilbake til hotellet.

Dag 13
Siem Reap. Flytende landsby ved Tonle Sap-sjøen og tid på egen hånd
Lokalt liv på Tonle Sap-sjøen

Tonle Sap er den største ferskvannsinnsjøen i Sørøst-Asia og er en del av Mekongs elvesystem. Elva er den eneste i verden som skifter strømretning to ganger i året, og sommerens monsunregn får innsjøen til å firedoble sin størrelse.

Vi besøker en landsby med ca. 6000 innbyggere som bokstavelig talt bor på vannet. Alle hus fra boliger og restauranter til butikker og skoler er enten husbåter eller står på pæler. Innbyggerne lever primært av fiske, og i regntiden omdannes byens gater til kanaler – og man må bruke småbåter for å komme seg rundt.

Etter landsbybesøket skal vi tilbake til Siem Reap og har ettermiddagen på egen hånd til å slentre en tur i byen – eller kanskje frister hotellets basseng?

Om kvelden nyter vi en avskjedsmiddag på en lokal restaurant i byen.

Dag 14
Siem Reap. Hjemreise
Mangler du å kjøpe noen siste gaver eller suvenirer er det siste sjanse å. Ellers er dagen til fri disposisjon før turen går til flyplassen og senere mot København.
Dag 15
Ankomst Oslo

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 32 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltlugar
kr 16 998,–
Tillegg for lugar på Upper Deck
kr 1 998,–
Prisen inkluderer
  • Fly Oslo–Ho Chi Minh City og Siem Reap– Oslo med Thai Airways via Bangkok
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Utflukter og entreer ifølge program
  • 2 netter i Saigon på Continental (Deluxe Room) i delt dobbeltrom
  • 3 netter i Siem Reap på Sokha Angkor (Deluxe Room) i delt dobbeltrom
  • 8 dagers/7 netters cruise med RV Tonle Pandaw i delt dobbeltlugar (Standard-lugar på Main Deck)
  • Drikkepakke ombord på skipet med mineralvann, øl og lokalt brennevin (vin ikke inkludert)
  • Driks til personalet ombord på skipet
  • Frokost daglig
  • Lunsj alle dager unntatt dag 2 og 14
  • Middag alle dager unntatt dag 3, 11, 12 og 14
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuell oppgradering til lugar på Upper Deck
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. 450 kr)
  • Visum til Kambodsja, USD 35
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheter
  • Tillegg for enkeltrom/-lugar
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer"

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Regntid og vannstand

I regntiden kan vannstanden i Tonle Sap-sjøen stige med opp til 10 meter, og det kan grunnet de store utsvingene være vanskelig å forutsi vannstanden. Programmet vil derfor være vejiedende, da vannstand, vær og vind mv. kan medføre at ruten og enkelte utflukter må endres eller avlyses. Hvis det skulle skje programendringer bestreber vi oss selvfølgelig på å finne best mulige alternativer.

Visum

Visum til Kambodsja får man ved ankomst. Husk aå ta med deg 2 passbilder samt USD 35 i kontanter. Det kreves ikke visum til Vietnam på denne reisen, da oppholdet i Vietnam ikke overstiger 15 dager, men en kopi av passet ditt må sendes til Albatros Travel. (Gjelder ved norsk pass – kontakt gjerne Albatros Travel for ytterligere informasjon).

Bagasje

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om dine reisemål

Vil du vite mer om klima og vær, tidsforskjell, driks og visumregler? Se mer informasjon her:
Kambodsja:
www.albatros-travel.no/reisemaal/asia/kambodsja
Vietnam:
www.albatros.no/reisemaal/asia/vietnam

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

18VNCRI01ANO2510