Habsburgernes storhet og fall

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

En reise for historieelskere! Følg i habsburgernes fotspor gjennom hele seks land

I et halvt årtusen var huset Habsburg Europas mektigste dynasti, og navnet er uløselig knyttet til de fleste europeiske lands historie. På denne reisen gjennom seks land og fem hovedsteder følger vi i habsburgernes fotspor. Vi besøker blant annet de to hovedstedene som de regjerte fra, Budapest og Wien, og tar også en rask avstikker innom Bratislava, en av Europas minste, men kulturhistorisk sett viktigste hovedsteder. Her ser vi blant annet St. Martin-katedralen, der habsburgernes kroninger som konger av Böhmen og Ungarn fant sted mellom 1563 og 1830. Reisen avsluttes i Sarajevo, der attentatet på erkehertug Franz Ferdinand og hans hustru var en viktig årsak til første verdenskrig – enden på habsburgernes storhetstid. Reisen byr dessuten på vinsmaking i det vakre Maribor, den osmanske broen i Mostar og Balkans nyere historie i Bosnia-Hercegovina.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Nei

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta Euro, Bosnia-Hercegovina konvertibilna mark

Dagsprogram 10 dager
Dag 1
Ankomst til Budapest. Båttur på Donau
Dag 2
Budapest. Byrundtur på Buda-siden. Gellértfjellet, Borghøyden med Mattiaskirken og Fiskerbastionen. Videre til Bratislava
Dag 3
Byrundtur i Bratislava med kroningskirken St. Martin. Videre til Wien med den gamle bydelen og besøk i Schönbrunn
Dag 4
Artstetten Slott og klostret Melk. Videre til Maribor i Slovenia
Dag 5
Byrundtur i Maribor og vinsmaking om ettermiddagen
Dag 6
Maribor–Zagreb. Byrundtur i Zagreb og videre til Banja Luka
Dag 7
Banja Luka – Jajce. Om ettermiddagen videre til Mostar
Dag 8
Mostar–Sarajevo. Museet og den underjordiske tunnelen “Tunnel of life”
Dag 9
Sarajevo. Byrundtur med gamlebyen og avskjedsmiddag
Dag 10
Hjemreise

Bilder

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Ankomst til Budapest. Båttur på Donau Kjørestrekning ca. 2 mil
Donau renner gjennom Budapest

Vi ankommer til Budapest og kjører til hotellet vårt, der vi sjekker inn. Om ettermiddagen drar vi ut på Donau og ser Budapest fra sjøsiden; deretter stifter vi bekjentskap med det ungarske kjøkkenet når vi spiser felles middag i Budapest, der vi også overnatter.

Budapest ligger i hjertet av Sentral-Europa, vakkert plassert ved Donaus bredder og flankert av Buda-høydene mot vest og starten på den store ungarske sletten mot øst.  Helt tilbake i 1526 kom den vestlige delen av Ungarn (Böhmen) under habsburgerne, nemlig ved valget av Ferdinand 1. til konge, og det ble en del av det habsburgske riket, mens resten av landet var under osmansk herredømme. Først i 1699 kom hele Ungarn med. I 1867 fikk dette landet en sidestilt rolle i dobbeltmonarkiet Østerrike-Ungarn for å tilfredsstille ungarerne etter at Østerrike hadde tapt krigen mot Preussen i 1866. Midt på 1800-tallet hadde der i Ungarn til og med vært opprør mot det habsburgske styret og den pompøse overklassen.

Slekten Habsburg har en lang og gloriøs historie, for den regjerte over veldig store deler av Europa i flere hundre år. Det begynte i 1273 med Rudolf 1. og varte helt frem til 1918. En del av slekten regjerte Spania på 1500-tallet og ble kjent som de spanske habsburgerne. De regjerte som hertuger, erkehertuger, konger og keisere, men familien stammer opprinnelig fra Sveits og fikk navn etter sitt daværende tilholdssted, Habichtsburg, som fortsatt eksisterer og ligger i den sveitsiske kantonen Aargau, nordvest for Zürich. Habsburgerne søkte stadig mer makt og sluttet allianser på kryss og tvers med de forskjellige kongehusene i Europa gjennom arrangerte ekteskaper. Blant annet ble Maria Theresias datter, Marie-Antoinette, gift med den franske kongen Ludvig 16. Begge ble avsatt og halshugget under den franske revolusjonen. Det er fortsatt mange etterkommere av slekten, og det nåværende overhodet er erkehertug Karl von Habsburg (f. 1961), men hans tittel er ikke lenger gyldig i Østerrike. Karl, som i dag er forretningsmann, har tidligere vært medlem av Europa-parlamentet. Hans sønn, den unge erkehertug Ferdinand Zvonimir von Habsburg, er racerkjører – det er stadig fremdrift i slekten!

Dag 2
Budapest. Byrundtur på Buda-siden. Gellértfjellet, Borghøyden med Mattiaskirken og Fiskerbastionen. Videre til Bratislava Kjørestrekning ca. 22,5 mil

Den ungarske hovedstaden består av to deler: det gamle Buda i vest med historiske kvarterer, middelaldergater og kongepalasset, og det moderne Pest i øst med brede bulevarder, jugendstil, parlamentsbygningen og shoppingområder. Donau deler byen i disse to livlige bydelene, som bindes sammen av imponerende og vakre broer. De to bydelene ble forent i 1873, og i begge deler av byen er det storslått arkitektur fra slutten av 1800-tallet, sjarmerende kafeer i wienerstil og metropolstemning.


Vi starter med å kjøre over Donau til Buda-siden og opp på Gellértfjellet. Herfra er det en fantastisk utsikt over Budapest. Frihetsmonumentet på høyden ble reist etter andre verdenskrig til minne om de sovjetiske soldatene som befridde byen i 1945. Statuen forestiller en kvinne som proklamerer frihet for byen, og den kan ses fra nesten alle steder i Budapest.


Fra Gellértfjellet kjører vi til Borghøyden. På Borghøyden ligger det gamle kongepalasset og størstedelen av Budapests middelalderbygninger. Vi går en tur rundt i området og ser nærmere på Matthiaskirken og Fiskerbastionen.


Fra Fiskerbastionens terrasse, Halászbástya, er utsikten enestående. Bastionen, 140 m lang, ble faktisk bygd som en utsiktsterrasse i årene 1895–1902 for å feire tusenåret for ungarernes erobring av landet i 896. Bastionen er oppført på det stedet der byens gamle festning opprinnelig lå.


Den nåværende Matthiaskirken går tilbake til middelalderen, og i tidens løp er den ombygd flere ganger. I dag fremstår den i nygotisk stil. Franz Liszts meget vakre offertorium (prosesjonssang), ”Ungarsk kroningsmesse”, ble oppført i kirken ved keiser Franz Josephs kroning som ungarsk konge i 1867. Han var den første habsburger som ikke ble kronet i Bratislava, og det var reelt et politisk trekk og et forsøk på å vise ungarerne anerkjennelse.


Etter byrundturen og en sen lunsjpause fortsetter vi til Bratislava, der vi innkvarteres og spiser middag.

Dag 3
Byrundtur i Bratislava med kroningskirken St. Martin. Videre til Wien med den gamle bydelen og besøk i Schönbrunn Kjørestrekning ca. 8 mil
Bratislava er en av Europas minste hovedsteder

Formiddagen tilbringer vi i Bratislava, Slovakias hovedstad. Her ser vi nærmere på en av Europas minste, men kulturhistorisk meget viktige hovedsteder, med en historie som går tilbake til yngre steinalder. Den nordlige delen av byen er den eldste, mens bydelen på sørsiden av Donau er bygd i den kommunistiske perioden og bærer preg av det.
Et av byens historiske vartegn er Bratislava Slott, som er bygd på et høydedrag 85 meter over Donau. Slottet i sin nåværende form er en gjenoppbygning fra 1950-årene, etter at det i 1811 brant ned og i over et århundre stod som ruin. Vi kommer forbi domkirken St. Martin, som under en stor del av den habsburgske perioden var kroningskirke for herskerne, der ti konger og én regjerende dronning (Maria Theresia) er blitt kronet. Byen er videre fylt med vakre barokkbygninger. Bratislavas mer moderne vartegn er Det nasjonale slovakiske opprørets bro fra 1970-årene med et UFO-lignende utsikts- og restaurant-tårn.
Etter den korte rundturen i den lille, men viktige byen fortsetter vi vestover, krysser atter Donau og kjører til Wien, den nåværende østerrikske og forhenværende habsburgske hovedstaden. Det er en kort kjøretur. Vi spiser lunsj, spaserer rundt i den gamle bydelen omkring domkirken Stephansdom og den tidligere keiserlige vinterboligen, Hofburg. 
Deretter er det tid til å se sommerpalasset Schönbrunn, der keiser Franz Joseph og hans hustru, den vakre unge keiserinnen Elisabeth – bedre kjent som Sissi – oppholdt seg. Til å begynne med var det et meget lykkelig ekteskap, og på fire år fikk de to døtre og en sønn. Men ulykker ramte familien. Den eldste datteren Sophie døde tidlig, og deres sønn, kronprins Rudolf, som i voksen alder kom i opposisjon til sin far, skjøt sin hemmelige elskerinne og seg selv under et kjærlighetsdrama på jaktslottet Mayerling utenfor Wien i 1889. Den høyt elskede Sissi ble ni år senere myrdet i Genève av en anarkist. Uten direkte mannlige arvinger ble Franz Josephs nevø, erkehertug Franz Ferdinand, deretter utnevnt til tronfølger. Ham kommer vi inn på senere.                    
På Schönbrunn blir det en fin rundtur med audio-guide. Deretter innkvartering og middag i Wien.

Dag 4
Artstetten Slott og klostret Melk. Videre til Maribor i Slovenia Kjørestrekning ca. 45 mil

Vi starter tidlig og kjører vestover til Artstetten Slott i Niederösterreich. Slottet ble brukt som sommerresidens for den habsburgske slekten, og her ligger erkehertug Franz Ferdinand og hans hustru Sofie av Hohenberg begravet. De bodde her, nær Böhmen, der Sofie kom fra. Hun var av en god, men ikke kongelig familie, så tronen ville ikke gå i arv til deres barn. Etter Franz Ferdinands død i 1914 ble Franz Josephs grandnevø, erkehertug Karl, tronfølger. Han ble i 1916 keiser av Østerrike som Karl 1. og konge av Ungarn som Karl 4.


Vi tar det med ro her og ser Franz Ferdinand-museet før vi fortsetter til den nærliggende byen Melk, der vi besøker det imponerende benediktinerklostret Stift Melk, som i sin nåværende form ble bygd under den habsburgske storhetstiden i første halvdel av 1700-tallet, og som i dag huser en av de største samlingene av middelalderhåndskrifter og kirkens meget fornemme freskomalerier av den kjente Johann Michael Rottmayr.


Sen lunsj i området, og deretter starter vi turen sørover til Maribor i Slovenia. Vi passerer de store østerrikske vinområdene i Steiermark og Burgenland før vi krysser grensen til Slovenia og kommer til Maribor, der vi overnatter og spiser middag.

Dag 5
Byrundtur i Maribor og vinsmaking om ettermiddagen Kjørestrekning ca. 1,5 mil
lovenia.

Maribor er Slovenias nest største by og ligger vakkert til med vinmarker på den ene siden av byen, Pohorje-fjellene på den andre og Drava-elva som renner gjennom den. Byen ble grunnlagt omkring år 1000 og var stort sett østerriksk helt frem til 1918, da Det østerriksk-ungarske keiserdømmet opphørte etter første verdenskrig. Her oppstod Kongeriket av serbere, kroater og slovenere, som senere ble innlemmet i Titos folkerepublikk Jugoslavia etter andre verdenskrig. Men i den østerriksk-ungarske perioden var Maribor under navnet Marburg en del av Steiermark, der keiser Franz Josefs grandonkel, erkehertug Johann, bodde. Derfra fremmet han vindyrking både i Østerrike og i det nåværende Slovenia. Der var allerede vindruer i Maribor, det ser vi av verdens eldste vinstokk, som er over 400 år gammel. Men det var erkehertugen som fikk satt fart i den vinproduksjonen og -foredlingen som i dag har stor betydning for byen og området. På en byvandring ser vi byens historiske sentrum, og det blir god tid på egen hånd før vi spiser lunsj. Det blir også vinsmaking i løpet av ettermiddagen.
Vi overnatter i Maribor og spiser middag her

Dag 6
Maribor–Zagreb. Byrundtur i Zagreb og videre til Banja Luka Kjørestrekning ca. 31,5 mil
En av Zagrebs eldste bydeler, Gornji Grad

Fra Maribor kjører vi til Zagreb, der vi har en byrundtur i den kroatiske hovedstaden. Formiddagen bruker vi på en byvandring i Zagreb, særlig de eldste bydelene: Gradec i den øvre bydelen Gornji Grad og Kaptol, som er byens religiøse sentrum. Vi kommer blant annet forbi den middelaldersteinporten som forbinder de to bydelene, og der en hellig madonnafigur sies å oppfylle ønsker. Vi ser også katedralen, som opprinnelig er fra 1200-tallet, men er blitt ødelagt flere ganger. Den nåværende bygningen er oppført i årene 1880–1906 i ny-gotisk stil og er med sine to mektige tårn den høyeste kirken i hele Kroatia. I Kaptolkvarteret ligger også det store Dolac-markedet, der friske matvarer kan kjøpes i tallrike boder.


Etter lunsj fortsetter turen sørover over grensen til Bosnia-Hercegovina til Banja Luka. Byen er mest kjent for å være det moderne Bosnia-Hercegovinas politiske sentrum, men også fordi byens etniske mindretall ble fordrevet – kroater og bosnjaker – og mange flyktende serbere flyttet inn i stedet. Byen var og er meget muslimsk, og samtlige moskeer – 16 i alt – ble ødelagt under den seneste borgerkrigen i 1990-årene. Området rundt Banja Luka er utrolig vakkert med mange kløfter og daler, der sportsgrener som sykling og rafting er populære.


Vi kikker litt på byen før vi spiser og overnatter her.

Dag 7
Banja Luka – Jajce. Om ettermiddagen videre til Mostar Kjørestrekning ca. 23,5 mil

I dag fortsetter vi til Jajce, som er en relativt ny by, på tross av at den er omgitt av festningsdeler og de bosniske kongenes borg, der de i sin tid ble kronet. Byen er kjent for å være stedet der det føderale Jugoslavia oppstod etter andre verdenskrig. Det ble enden på det jugoslaviske kongeriket. Det nye Jugoslavia var en forbundsrepublikk, som president Tito styrte med fast hånd til sin død i 1980. Men med oppløsningen i Øst-Europa i slutten av 1980-årene kunne denne staten ikke lenger holdes samlet. De gamle grensene ble trukket opp, etniske utrensninger fulgte, og familier ble skilt i en hatefull og brutal borgerkrig som mange fortsatt lider under – et svart kapittel i moderne europeisk historie. I Jajce er det flere minner og museer om den ”sosialistiske storhetstiden” under Tito. 
Etter lunsj fortsetter vi til Mostar. Vi kjører gjennom byen Travnik, som i den tyrkiske perioden huset guvernørene. Vi går en tur i Mostar, der vi ser det intakte sentrum i denne unike middelalderbyen. Vi skal naturligvis også se broen Stari Most. Den gamle broen er selve symbolet på Mostar og er et prakteksempel på osmansk arkitektur. Den ble opprinnelig oppført i årene 1556–1566. Arkitekten var Hayreddin, en elev av den berømte Sinan, som har tegnet noen av de viktigste moskeene i Istanbul. Den nåværende broen er en rekonstruksjon av den opprinnelige, som ble ødelagt av kroatene under Balkankrigen i 1993, men broen ble gjenoppført i 1995–2002. Den er i dag fredet av UNESCO, i likhet med det restaurerte historiske kvarteret rundt broen.  Det fremstår nå som en sjarmerende bydel med mange kafeer og restauranter. Det kan anbefales å gå en tur i den gamle bydelen og fornemme roen etter at endagsturistene er forsvunnet. Mostar ligger ved Neretva-elva, og med sine rundt 113.000 innbyggere er den Bosnia-Hercegovinas femte største by. Den historisk bykjernen, som ligger på hver sin side av Neretva-elva, ble også oppført i den osmanske perioden.
Vi overnatter og spiser middag i Mostar.

Dag 8
Mostar–Sarajevo. Museet og den underjordiske tunnelen “Tunnel of life” Kjørestrekning ca. 14 mil
Den berømte broen Stari Most

Vi starter med å kjøre til Sarajevo, der dagens utflukt er å besøke byens berømte tunnel, “Tunnel of life”, som ligger ved byens lufthavn. Tunnelen var en livsnerve under beleiringen av Sarajevo, og ble bygd av den bosniske hæren sommeren 1993. Inntil da var Sarajevo avskåret fra omverden av serberne, men med tunnelen fikk de mulighet til å transportere våpen, mennesker og nødhjelp inn til den nødlidende byen. Tunnelen fungerer i dag som museum over krigens redsler og er en både spennende og tankevekkende opplevelse.


Vi innkvarterer oss på hotellet vårt, og ettermiddagen er til fri disposisjon før vi igjen møtes til middag.

Dag 9
Sarajevo. Byrundtur med gamlebyen og avskjedsmiddag
Sarajevos hovedtorg og bazarområde, Bascarsija

Sarajevo er et sant sammensurium av kultur, historie, krig og politikk. De seneste hundre årene har Sarajevo tre ganger vært sentrum for Europas og hele verdens oppmerksomhet – i 1914 for mordet på den østerriksk-ungarske tronfølgeren erkehertug Franz Ferdinand, i 1984 da byen var vert for vinter-OL, og under Balkankrigene fra 1992 til 1995. 
Mange har ennå bildene av den bombede markedsplassen, rapportene om snikskytterne og utsultingen av en befolkning under beleiring på netthinnen. I dag har byen fått hodet over vannet igjen og byr turister velkommen med åpne armer. Vi skal i dag inn i den gamle delen av byen, der vi skal se den ikoniske Latinerbroen, der mordet på Franz Ferdinand fant sted i 1914. 
Mordet var ikke den direkte årsaken til første verdenskrigs utbrudd, for der var utrolig mange spenninger og allianser på kryss og tvers av landene i Europa, men mordet var gnisten som antente den spente situasjonen og ble enden for det habsburgske imperiet da Det østerriksk-ungarske riket senere ble oppløst, og store deler av områdene ble selvstendige. De tidligere rikene Kroatia, Slovenia og Serbia ble samlet til kongeriket Jugoslavia, men kun for en kortere periode; Ungarn ble selvstendig, Tjekkoslovakia likeledes, og Sør-Tyrol ble italiensk. Tilbake var Østerrike, et lite tysktalende land uten monarki, for den gamle keiseren Franz Joseph døde under krigen i 1916 og hans etterfølger Karl 1. trådte tilbake etter krigsavslutningen. En æra i europeisk historie var avsluttet. Et imperium som på et tidspunkt strakte seg fra den engelske kanalen med Nederland til den russiske grensen mot øst, hadde opphørt å eksistere. I dag er der fortsatt noen forgreninger fra Det habsburgske hus tilbake, men som østerriksk monarki sluttet æraen altså i 1918 med Karl 1.s abdikasjon.
Vi skal også forbi byens hovedtorg og basarområde, Bascarsija, og det imponerende høyhuset Avaaz Twist Tower, som er blitt symbol på det nye Sarajevo. Vi avslutter denne fantastiske reisen med en god middag på en lokal restaurant i Sarajevo.

Dag 10
Hjemreise

Avhengig av avreisetidspunktet vil det være tid til de siste småinnkjøpene etter frokosten før avgang til lufthavnen og hjemreise!

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Budapest og Sarajevo–Oslo med mellomlandinger
  • Utflukter og entreer ifølge program
  • Innkvartering i delt dobbeltrom på gode 3- og 4-stjerners hoteller
  • Frokost daglig
  • 9 middager enten på hotell eller lokal restaurant
  • Lokale guider i alle historiske byer
  • Vinsmaking i Maribor
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6 % av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Driks til lokalguider og sjåfører (beregn ca. kr 300,– pr. person)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer
     

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Bagasje

Man kan ta med seg 1 kolli per person på maks. 20 kg + håndbagasje (maks. 8 kg). Håndbagasjens dimensjoner kan maksimalt utgjøre 118 cm totalt (lengde x bredde x høyde = feks. 55 cm x 40 cm x 23 cm). 

Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du oftest ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Mer om dine reisemål

Vil du vite mer om landene du skal reise til – om klima og vær, valuta, visum og vaksinajsoner, kan du lese mer her:

Østerrike: www.albatros.no/reisemaal/europa/oesterrike
Ungarn: www.albatros.no/reisemaal/europa/ungarn
Kroatia: www.albatros.no/reisemaal/europa/kroatia

Hånden på hjertet

Informasjon

På denne turen får du mange gode smakebiter, men vi rekker ikke å se alt. Vi konsentrerer oss i høy grad om habsburgernes storhetstid og besøker 6 land på de 10 dagene, deriblant 5 hovedsteder. Noen av dagene har tett program – til gjengjeld får du også sett mye som du vanligvis ikke får sett på en reise hit.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Rated 4 out of 5 by from En reise med mange opplevelser. Reisen var fullspekket med inntrykk. Vi besøkte mange historiske steder daglig. Vi kjørte også gjennom flott natur. Reiseleder med stor kunnskap. Hyggelig bussjofør.
Date published: 2019-09-28
Rated 4 out of 5 by from En herlig reise med nok en god Albatros kvalitet. Vi var 4 venner som reiste sammen.Konklusjonen var enstemmig,nok en topp tur med Albatros.
Date published: 2019-09-27
Rated 5 out of 5 by from En reise som ga nye perspektiver på historie før og nå. Reisen var som en studietur. Spekket med innhold og inntrykk. Reiselederen formidlet på en utmerket måte. Var behagelig og omgjengelig. Noen hotellopphold var ikke gode. Det var der vi hadde to netter. Kunne slappe av litt, som var nødvendig for å la inntrykk synke. Det første stedet, drev med vedlikehold utenfor vinduet og veggen. Borret i veggen så det var umulig å være der i hviletiden. Sa ifra i resepsjonen, de beklaget og sa det sto skilt om restaureringen og at de ikke kunne legge ned driften mens det sto på. Da burde de ikke selge hotellrom, med arbeidsfolk vandrende utenfor vinduet og borring i murvegg.. Det siste hotellet, i Sarajevo, hadde et eventsted rett under hotellrommet. Der var det festligheter ut over natten den første natten, og barneselskap med høy barnemusikk ettermiddagen vi skulle ha fri. Anbefaler at dere sørger for at hotellene er fredelige slik, siden turen er så krevende og de få timene med mulighet til avslapping blir nødvendige. Skulle ønske meg litt mer dokumentasjon av det reiselederen formidlet. Da kan en forberede seg mer. Linker til litteratur, osv. Han hadde masse å henvise til, men det ble vanskelig å notere i bussen. Det kunne vært bra om en valgte direkte fly som det går med for eksempel med Norwegian til Budapest. Unødvendig med mellomlanding i Europa.
Date published: 2019-09-27
Rated 5 out of 5 by from En velorganisert reise med masse inntrykk og opplevelser. Dette var en reise som ikke bare ga store opplevelser, men også mye kunnskap og informasjon om en del av verden som har gjennomgått store omveltninger de siste hundre år. Reiselederen var meget dyktig og ga hele tiden interessante og informative små foredrag, noe som bidro til at en fikk en rimelig god oversikt og kunne forstå sammenhenger og de store linjene i denne for Europa vesentlige regionen.
Date published: 2019-09-25
Rated 5 out of 5 by from Fantastisk historisk reise Dette var en spennende og fantastisk historisk reise gjennom 6 land. vår guide var veldig kunnskapsrik og imøtekommende på alt vi spurte om. veldig mye fin natur og historiske steder. vi hadde lenge lurt på og reise til disse landene, så nå fikk vi sjansen til og ta alle på en gang. hotellene og maten var også veldig bra. litt hektisk i starten men roligere mot slutten. kan absolutt anbefales, veldig bra.
Date published: 2019-09-25
  • y_2024, m_4, d_26, h_5
  • bvseo_bulk, prod_bvrr, vn_bulk_3.0.42
  • cp_1, bvpage1
  • co_hasreviews, tv_0, tr_5
  • loc_no_NO, sid_HURTR03, prod, sort_[SortEntry(order=SUBMISSION_TIME, direction=DESCENDING)]
  • clientName_albatros-travel

Lignende reiser