På sporet av Shangri-La

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

En fantastisk natur- og kulturreise med tog over det tibetanske høylandet til Tibets hovedstad Lhasa

Denne originale reisen har sitt utgangspunkt i Kinas hovedstad Beijing, der vi besøker byens vartegn Himmelens tempel. Vi flyr til Xining, og derfra fortsetter vi med verdens høyest beliggende jernbane. En helt unik togreise venter oss når vi stiger om bord i Den transtibetanske jernbanen, populært også kalt Shangri-La-ekspressen. Toget fører oss 197 mil over det tibetanske høylandet fra Xining til Tibets hovedstad Lhasa gjennom Qinghai-provinsen og Kinas mest storslåtte og dramatiske landskap, som vi kan nyte fra første parkett. Den transtibetanske jernbanen ble åpnet i 2006 og er et storartet kinesisk ingeniørarbeid. I Tibet begynner vårt eventyr i den buddhistiske verden. Med storslåtte tibetanske klostre, eldgamle monumenter og hellige fjell får vi her et unikt innblikk i den tibetanske verden. Overalt vaier de tibetanske bønneflaggene i vinden, nomadene driver sine flokker av jaker og sauer rundt i landskapet, og i horisonten skimtes de høye fjellene. Reisen slutter i Sørvest-Kina, der vi blant annet ser landets berømte pandaer i Sichuan-provinsens hovedby Chengdu.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Ja

  • Valuta Yuan

Dagsprogram
Dag 1 Avreise fra Norge
Dag 2 Ankomst til Beijing, Kina. Himmelens tempel og avslapning
Dag 3 Beijing. Fly til Xining og ombordstigning på Shangri-La-ekspressen
Dag 4 Naturreservatet Kekexili, verdens høyeste togstasjon – Tanggula-passet, ankomst til Lhasa
Dag 5 Lhasa. Jokhang-templet og Sera-klostret
Dag 6 Lhasa. Potala-palasset, Norbulingka-palasset og jak-museet
Dag 7 Lhasa–Gyantse. Utflukt til Yamdrok-sjøen med fantastisk natur, og overnatting i Gyantse
Dag 8 Gyantse–Shigatse. Palkhor Chode-klostret, Kumbum-stupaen og kjøring til Shigatse. Tashilhunpo-klostret og den gamle bydelen med marked
Dag 9 Shigatse – Lhasa. Kjøring tilbake til Lhasa, tibetansk familie og Barkhor
Dag 10 Lhasa. Fly til Chengdu. Avslapning og tid til egne eventyr
Dag 11 Chengdu. Panda-naturreservat, Folkets park, Kuan- og Zhai-gatene
Dag 12 Chengdu–Norge

Den transtibetanske jernbanen – Shangri La-ekspressen

Dette toget er spesialdesignet til å kjøre i høyden. Hele toget er utstyrt med ekstra oksygen, som blir pumpet ut gjennom et ventilasjonssystem. Dessuten er det spesielle «oksygenuttak» og tilhørende masker i kupeene og i gangene, hvis noen skulle få problemer med oksygenmangel. Reisen foregår i det som man i Kina kaller for liggevogner. Det er firesengskupeer, med et lite bord i selve kupeen og små klappstoler i gangene, så man kan sitte og nyte utsikten. I hver ende av vognene er det toaletter, og i den ene enden av vognen er det vaskefasiliteter i form av tre håndvasker. Underveis vil det på beste kinesiske vis bli informert om hele prosjektet og turen som helhet på togets informasjonssystem. For kineserne er jernbaneforbindelsen til Lhasa en hundre år gammel drøm som er gått i oppfyllelse, og strekningen ble først skissert av det nye Kinas far, Sun Yatsen, som ganske utopisk med linjal og kart tegnet streker over hele Kina til framtidens jernbanenett. Senere tok Mao Zedong opp ideen og sendte eksperter på research, uten at arbeidet bar frukt. Først etter den økonomiske boomen i Kina ble planene tatt opp igjen og endelig fullført 1. juli 2006. Det tok fire år å realisere prosjektet, som kostet 25 millioner kroner.
Det er mye trafikk til og fra Lhasa med dette toget, og det kan merkes. Det er etter hvert blitt litt slitt i kantene og er ikke alltid 100% rengjort. Man bør derfor se på turen som en enestående og autentisk opplevelse – noe det absolutt er – men der komforten til tider kunne være bedre.
 
Stig ombord på Shangri La-ekspressen!

Bilder

Avreisedatoer

Avreise Varighet Pris Avreiseflyplass Bemerk
26 998,–
Oslo
26 998,–
Oslo
Få plasser igjen
Klikk på en dato for å se riktig program

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Avreise fra Norge

Vi begynner reisen med å sette oss på flyet mot Beijing.

Dag 2
Ankomst til Beijing, Kina. Himmelens tempel og avslapning
Himmelens tempel i Beijing

Flyet vårt lander i Beijings lufthavn, og allerede ved ankomsten begynner vi på opplevelsene før turen går til det sentralt beliggende hotellet vårt.
Fra lufthavnen setter vi kursen mot Himmelens tempel – det best bevarte av de mange templene og offerstedene i det gamle Beijing. På en terrasse av hvit marmor hever det sirkelrunde templet sitt blåglaserte tegltak mot Beijings himmel – et unikt eksempel på Kinas tradisjonelle arkitektur. I templet er det mange av de forfedre-tavlene, røkelseskarene og musikkinstrumentene som ble brukt når keiseren kom for å be om en god avling.
Etter lunsj blir vi kjørt til hotellet vårt, der resten av kvelden er fri til egne eventyr eller avslapning.
 

Dag 3
Beijing. Fly til Xining og ombordstigning på Shangri-La-ekspressen
Den transtibetanske ekspressen

Friske og godt uthvilte er vi nå klar til flere eventyr. Vi kjører til lufthavnen og tar flyet videre til Xining, den største byen på det tibetanske platået. Den ligger cirka 2261 meter over havflaten. Ved ankomsten til Xining tar vi en kort byrundtur eller begynner med å spise lunsj, alt avhengig av flytidene. Vi kommer også forbi et supermarked, der det er mulig å proviantere litt til togreisen.
Etter middagen begir vi oss til togstasjonen og stiger om bord på Shangri-La-ekspressen, som skal frakte oss 197 mil over det tibetanske høylandet til Tibets hovedstad Lhasa igjennom Qinghai-provinsen. Vi må være forberedt på å måtte bære bagasjen vår selv, både på stasjonen i Xining, om bord på selve toget, og på stasjonen i Lhasa. Nå begynner en flott togtur over den tibetanske høysletten gjennom Kinas mest storslåtte og dramatiske landskaper, som vi kan nyte fra første parkett. Jernbanen ble åpnet og kjørt for første gang 1. juli 2006 og er et imponerende kinesisk ingeniørarbeid. Vi passerer Golmud, som er en by som fortrinnsvis lever av gruvedrift og oljeutvinning, og området rundt byen minner mest av alt om et månelandskap. Vi befinner oss nå i den nesten mennesketomme provinsen Qinghai på det tibetanske platået. Provinsen er en av Kinas største, men dessverre også en av de fattigste. I Vesten er provinsen ikke spesielt kjent og har i mange år også fremstått som en slags Kinas Sibir. Uten at man helt kan sammenligne de to landområdene når det gjelder natur, har både Qinghai-provinsen og Sibir vært uten den helt store oppmerksomhet fra de respektive hovedstedene, og det har ofte ført til mye korrupsjon og kriminalitet i det hele tatt. Provinsen fortjener likevel bedre; i Qinghai-provinsen har blant annet tre av Asias mektige elver sine kilder – Huanghe, Yangtse (Changjiang) og Mekong. Den er samtidig også fødested for noen av Tibets største åndelige ledere med Dalai Lama som den mest kjente. Vi går til køys til vuggende rytmer mens toget bringer oss nærmere Lhasa.

Dag 4
Naturreservatet Kekexili, verdens høyeste togstasjon – Tanggula-passet, ankomst til Lhasa
Jakoksene betyr fremdeles mye for livet i Tibet

Toget har en restaurantvogn, der vi kan kjøpe frokost og lunsj. Frokost koster ca. 8 USD per person og lunsj ca. 15 USD per person og skal betales på stedet i kontanter. Frokosten serveres typisk fra kl. 7 til 9, og lunsj fra 11:30 til 13. Forståelig nok er det begrenset hva som kan tilberedes om bord på toget, så man må være forberedt på et lite utvalg og for det meste kun kinesiske retter. Svært tidlig om morgenen passerer vi dype, alpelignende daler og fjellørkenlandskap og kjører gjennom naturreservatet Kekexili. Reservatet ble etablert i 1995, og de 230 dyreartene har 45 000 kvadratkilometer å boltre seg på. Her er flokker av jaker og ikke minst den tibetanske antilopen, som også blir kalt »chiru«. Dessverre er antilopens pels årsak til omfattende krypskyttervirksomhet. Ulla som man utvinner fra dyrets innerste pels, blir kalt »shahoosh« og anses som den fineste i sitt slag. Siden det er forbudt å jakte på antilopen, blir ulla smuglet over Himalaya-fjellene til Kashmir i India, der den blir bearbeidet og vevd til sjal, som så senere blir smuglet videre ut av India til Vesten. I horisonten skimter vi de høye fjellene som skal forseres med ikke mindre enn tre lokomotiver når etappen mot Tanggula-passet blir påbegynt. Banen er anlagt på permafrost og skal passere høydedraget i 5072 moh. Det gjør Tanggula-passet til turens høyeste punkt. Her skjermer Kunlun-fjellkjeden av på den ene siden og de kneisende Himalaya-fjellene på den andre. Vi får ikke lov å komme ut av toget her på verdens høyest beliggende jernbanestasjon, men kan nyte utsikten fra kupeene mens vi undrer oss litt over at man har valgt å bygge en stasjon nettopp her, midt i et så mennesketomt område. Togreisen fortsetter gjennom det flate og frodige platået, der vi ser se tibetanske bønneflagg vaie i vinden og nomader drive flokker av jaker og sauer rundt i landskapet. Vi kommer frem til Lhasa sent på ettermiddagen eller kvelden. Vi blir hentet på stasjonen og kjørt til vår første tibetanske middag på en lokal restaurant, og allerede nå fornemmer man virkelig den spesielle stemningen som hersker her i Tibets og Dalai Lamaenes åndelige hovedstad. Etter middagen kommer vi til hotellet vårt, som er bygd i tradisjonell tibetansk stil. Det ligger i den sentrale delen av byen. Vi befinner oss nå 3600 meter over havet og tar det rolig de første par dagene for å sikre at alle får tilpasset seg den tynne luften her i Lhasa. I Lhasa skal vi de kommende dagene følge i pilegrimenes fotspor på deres rituelle kretsgang rundt Jokhang-templet – Tibets helligste tempel. Vi skal besøke Dalai Lamaenes UNESCO-vernede og helt utrolige Potala-palass, og så skal vi naturligvis slentre rundt og snuse inn den smittende helligheten og duften av blafrende smørlamper som innhyller hele byen.

Dag 5
Lhasa. Jokhang-templet og Sera-klostret
Et spennende innblikk i munkenes liv i klosteret

Etter frokosten besøker vi Jokhang-templet midt i det gamle Lhasa. Her står pilegrimene hver dag, året rundt, i lang kø for å møte gudene sine. Templet er grunnlagt av kong Songtsen Gambo i år 650, og det er derfor Tibets eldste tempel. Det er bygd for å huse statuen av Jowo Rinpoche (Shakyamuni), den historiske buddhaen. I de senere årene er det heldigvis igjen blitt plass til det religiøse liv – særlig på det formelle plan. Men selv da den kinesiske undertrykkelsen var ille i 1990, strømmet pilegrimene fortsatt til dette gamle templet. Denne dagen vil vi konsentrere oss om å følge med de fromme og hengivne menneskene inn i templet og dets mange små kapeller. Vi vil møte folk fra alle deler av landet, med bønnemøllen i den ene hånden og oljelampen i den andre. Ydmyke og fulle av forventning vil de møte sine guder og gudinner, og mantraet ”om mani padme hum”, som er en hyllest til Buddha og betyr ”vær hilset, juvel i lotusblomsten”, strømmer uavlatelig over leppene deres. I det gamle templet trer man inn i en skjult og mytisk verden, som kun er opplyst av store smørlamper. Forgylte buddhaer, opprettstående kjempe-statuer i silkeklær, mystiske vesener med tyrehoder, guden med de elleve hodene og tusen armene blander seg plutselig med tibetanske pilegrimer. Lukten av elde, smør og røkelse fremhever atmosfæren av en fjern og mystisk middelalder. Men til tross for den alvorsfulle stemningen er det ikke vanskelig å komme i kontakt – tibetanerne er stolte av sin kultur og viser den frem med glede.
Senere kjører vi litt utenfor byen til Sera-klostret. Sera ligger ved foten av fjellene, og det store komplekset er bygd som en mindre by, som på sitt høyeste på 1400-tallet kunne romme 5500 munker. I dag lever det omtrent 400 munker her, og de har ry for å være temmelig politisk militante. I slutten av 1950-årene var munkene her aktive i oppstanden mot kineserne – en oppstand som drev den nåværende 14. Dalai Lama på flukt til India. En av Sera-klostrets viktigste skatter finner man i Sera Ji-kollegiet. Det er en fryktinngytende beskytter med navnet Tamdrin (Hayagriva på sanskrit), som kan oversettes til ”den som har hestehode”. Tamdrin er en skremmende fremtredelsesform av Chenrezig (Avalokiteshvara), bodhisattvaen for uendelig medfølelse og Tibets skytsguddom. Den tibetanske buddhisme er ikke lett å få overblikk over, tvert imot er den svært omfattende og kompleks. Helt forenklet er Tamdrin den utrettelige bekjemperen av det onde og beskytteren av det gode, og pilegrimene står ofte i lange rekker for å hedre denne guden. Vi skal selvfølgelig også besøke ”debatthagen”, der munkene øver seg i retorikk og logikk. Debattene ligner mest kamper, og hvert nytt argument understrekes av kraftige håndklapp.
 

Dag 6
Lhasa. Potala-palasset, Norbulingka-palasset og jak-museet
Potala-palasset i Lhasa

I dag skal vi ut og besøke Lhasas største severdighet og et av verdens absolutte underverker – Potala-palasset, som ligger på toppen av Marpo Ri (Det røde fjellet). Dette kolossale palasset ble grunnlagt i 1690 som regjeringssete for Dalai Lama. Med sine 13 etasjer tar det pusten fra de fleste. Det sies at det har 1000 rom, 10 000 altere og 20 000 statuer og figurer i edle metaller. Men bare rolig, vi skal ikke se alt sammen. Vi skal besøke den femte Dalai Lamas gravmæle, som er en 14 meter høy chörten (klokkeformet buddhistisk helligdom, blir også kalt stupa) dekket med 3700 kilo gull, perler og all slags edelsteiner. Vi skal også besøke den nåværende 14. Dalai Lamas residens. Vi ser både hans praktfullt utsmykkede audiensgemakk og de mer private værelsene. Fra taket under de gylne pagodene kan vi skue ut over Lhasa, dalen og de endeløse fjellene. Potala er en helt unik kulturperle, som mirakuløst nok unngikk kulturrevolusjonens katastrofale ødeleggelser takket være den daværende kinesiske utenriksministeren Zhou Enlais personlige inngrep – sies det. I 1980 ble palasset gjenåpnet for offentligheten, og i 1995 ble det renovert for fire millioner amerikanske dollar, noe de kinesiske myndighetene ikke er sene med å understreke.
Senere besøker vi Norbulingka (Juvelparken). Det er bygd på 1700-tallet og tjente som sommerpalass for forskjellige Dalai Lamaer. Bak høye murer er det anlagt en vakker hage med fontener, og palasset er særlig berømt for sine vakre fresker, som beretter om buddhaen Shakyamunis liv og de viktigste buddhistiske begivenhetene i Tibet. Den 14. Dalai Lamas arbeidsværelse ligger tilsynelatende slik det ble forlatt da han måtte flykte i eksil i 1959.
Vi avslutter dagen med et besøk i jak-museet, der vi lærer mer om dette store dyret og den viktige rollen det har spilt og ennå spiller for tibetanerne nå om dagen.

Dag 7
Lhasa–Gyantse. Utflukt til Yamdrok-sjøen med fantastisk natur, og overnatting i Gyantse
Yamdrok Tso, Tibet

I dag skal vi besøke den vakre turkisfargede Yamdrok-sjøen, som ligger nesten hundre kilometer fra Lhasa. Vi forlater Lhasa og kjører mot byen Gyantse sørvest for Lhasa. Vi snegler oss oppover de mange hårnålssvingene til Gamta-passet, der vi har en fabelaktig utsikt over innsjøen Yamdrok Tso – “den turkisfarvede skorpionen” – en av Tibets mange hellige sjøer. Bak det blinkende vannet kan vi se kjempehøye snødekkede fjelltinder på over 7000 meter. Vi kjører nå en god times tid langs denne skjønne sjøen, og innimellom stopper vi opp og kikker litt på en av de små hyggelige landsbyene ved sjøens bredder. På engene rundt sjøen går det ofte gjetere med masser av geiter og sauer. Vi fortsetter videre til Gyantse, og på veien passerer vi den imponerende breen Karuola, en av de tre største breene i den tibetanske regionen. Vi kommer frem til Gyantse, som siden oldtiden har vært et viktig knutepunkt for handel. Byen har i motsetning til de fleste andre tibetanske byer unngått en større kinesisk innflytelse, for til tross for et visst kinesisk preg har byen fremdeles en deilig gammeldags utstråling, og det er en fin opplevelse å slentre gjennom den nesten uberørte tibetanske bydelen. Vi kan etterlate vår store bagasje på hotellet i Lhasa og bare reise med en lett oppakning de neste par dagene.  

Dag 8
Gyantse–Shigatse. Palkhor Chode-klostret, Kumbum-stupaen og kjøring til Shigatse. Tashilhunpo-klostret og den gamle bydelen med marked
Palkor Chode, Gyantse

Man tar ikke feil av den gigantiske festningen Dzong, som ligger høyt på en klippetopp i utkanten av byen. Vi ser den bare på avstand fordi det er en svært krevende fottur å komme seg helt opp til festningen, så vi konsentrerer oss om de to andre større severdighetene i byen, Kumbum-stupaen og Palkhor Chode-klostret. Den enestående åttekantede stupaen Kumbum stod ferdigbygd i 1444 og er oppført i fire etasjer, som hver rommer separate meditasjonssaler. Stupaen blir betraktet som en av de fineste i Tibet og er fylt med utallige svært gamle ikoner av Buddha. Palkhor Chode-klostret skiller seg fra andre klosterkomplekser fordi det så vidt man vet er det eneste klostret som huser munker fra tre forskjellige ordener – Gelugpa-, Sakyapa- og Khadampa-ordenene, som tradisjonelt ikke er kjent for å kunne bli enige. Selve klosterbygningen er oppført i tradisjonell tibetansk byggestil og ånder av atmosfære og tibetansk mystikk. Vi fortsetter videre til Shigatse, Tibets nest største by, som består av en moderne bydel og et gammelt tibetanske kvarter. Shigatse er mest berømt for det kjempestore Tashilhunpo-klostret, som ble grunnlagt i 1447 og er et av de få klostrene som stort sett forble uberørt av kulturrevolusjonen. Malt i rødt og hvitt og spredt ut over et enormt område på en klippetopp utgjør det et imponerende syn. Vi besøker klostret og den gamle bydelen, der vi også kikker innom det lokale markedet.

Dag 9
Shigatse – Lhasa. Kjøring tilbake til Lhasa, tibetansk familie og Barkhor
Bønnehjul i tempelet

Vi kjører tilbake til Lhasa, en litt lang kjøretur på en 6–7 timer, avhengig av trafikk, vær, m.m. Vi stanser på veien og besøker en tibetansk familie som byr på hjemmelaget vin av bygg. Tilbake i Lhasa besøker vi det nærliggende Barkhor, området rundt Jokhang-templet, et av de best bevarte områdene av Lhasa og en slags ”meditasjonsgate”. Her vandrer pilegrimer rundt templet i timevis, med det ordnede rommet (templet) til høyre og det uordnede rommet (hverdagslivet) til venstre. De hengir seg til bønner mens de snurrer bedemøllen, og enkelte kaster seg dramatisk ned i glidefall. Kvinnene er typisk kledd i fargerike bondeklær eller elegante kjoler. Mennene bærer ofte en tung kofte med ermer ned til knærne, et rødt bånd om det flettede og opprullede håret og en sølvbeslått daggert ved siden. Der er rik mulighet til å kjøpe de siste suvenirene her før vi i morgen forlater Tibet.
 

Dag 10
Lhasa. Fly til Chengdu. Avslapning og tid til egne eventyr
Chengdu, Kina

I dag tar vi avskjed med Tibet, og etter en rolig morgen på hotellet kjører vi til lufthavnen og flyr til Chengdu, hovedbyen i Kinas Sichuan-provins. Ved ankomsten kjører vi til hotellet, og deretter er resten av tiden til avslapning eller eventyr på egen hånd. I morgen venter det flere opplevelser.
 

Dag 11
Chengdu. Panda-naturreservat, Folkets park, Kuan- og Zhai-gatene
Vi besøker pandaene

Formiddagen står i pandaens tegn, og etter frokost kjører vi inn i et av verdens største panda-naturreservater. Reservatet ligger i et område som lokalbefolkningen poetisk har døpt ”De jadegrønne fjelltoppenes dal”. Det henspiller på de vakre omgivelsene som pandaene utfolder sitt hverdagsliv i.
Etter møtet med pandaene spiser vi lunsj, og deretter er det tid til avslapning i Folkets park, der vi kan betrakte folkelivet og nyte en kopp kinesisk te. Chengdu er med rette blitt kalt for den hyggeligste byen i Kina, og vi avslutter dagen med en tur i de såkalte Kuan- og Zhai-gatene, smale gater med røde lanterner i vinduene. De gir et godt inntrykk av hvordan Chengdu så ut i gamle dager.

Dag 12
Chengdu–Norge

Vi flyr tilbake til Norge.

Prisinformasjon

Reisens pris

Fra kr 26 998,– per person i delt dobbeltrom.
Se priser for alle avreisedatoer

Tillegg for enkeltrom
2 498,–
Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Innreisetillatelse til Tibet
  • Fly Oslo–Beijing/Chengdu–Oslo med mellomlanding
  • Innenriksfly Beijing–Xining og Lhasa–Chengdu
  • 9 netter på hotell i delt dobbeltrom
  • 1 natt på Den transtibetanske jernbane fra Xining til Lhasa i 1. klasses sovevogn (4-personers kupé med klimaanlegg)
  • Utflukter ifølge program
  • Driks til lokalguider og sjåfører
  • Frokost daglig
  • Lunsj daglig (unntatt dag 4 og 10)
  • Middag dag 2 og 10
  • Skatter og agifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Tillegg for enkeltrom
  • Gruppevisum til Kina kr 1 148,–
  • Øvrige måltider og drikkevarer
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under ”Prisen inkluderer”

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasjehåndtering og hoteller

Det er en god idé å ta med en mindre ryggsekk eller veske til å pakke det mest nødvendige i, og også å ha med et lite håndkle til selve togturen. Ta også gjerne med lommetørklær eller en rull toalettpapir. Vær forberedt på å bære bagasjen selv, både på stasjonen i Xining, om bord på selve toget, og på stasjonen i Lhasa. Oppbevaringsplassen til bagasjen kan være trang om bord på toget, og det kan derfor generelt tilrådes å pakke lett til denne reisen.
Man skal være oppmerksom på at hotellene i Tibet generelt er av dårligere kvalitet enn andre steder i verden.

Deltakerantall

Denne reisen krever et deltakerantall på minimum 15 personer. Hvis dette antallet ikke nås, forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er bare forpliktet til å refundere reisens pris.
 

Tilslutning med innenriksfly

Hvis du ønsker tilslutning med innenriksfly i Norge vil vi gjøre hva vi kan for å hjelpe deg med dette. I så fall ber vi om at du opplyser dette når du bestiller reisen. I enkelte tilfeller må du selv administrere det, og vi anbefaler da at du sørger for å ha minst 2,5 timer mellom flyskiftene.
 

Høydesyke

Denne reisen foregår i forholdsvis stor høyde, og det påvirker alle mennesker. De fleste symptomer kan unngås hvis man følger noen simple forholdsregler: tar det helt med ro ved ankomsten, unngår alkohol, og drikker 5 liter vann og lignende væske om dagen de første 3–4 dagene. Videre skal man være oppmerksom på at det kan være kjølig i høydene.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. Det fremgår av avreisepapirene hvor gruppen møter reiselederen. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.
Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

Hos Albatros tilbyr vi ikke at man kan ha faste plasser i bussen, og det er derfor heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass innen reisens start. Ved ikke å tilby kjøp av bestemte plasser risikerer man ikke at tidspunktet man kjøper reisen på er avgjørende for hvilken plass i bussen man har adgang til. Derimot kan det i fellesskap med reiselederen avtales at man rokerer underveis, slik at alle på skift får sitte både foran og bak i bussen.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Lignende reiser

19CNRTR25ANO0604