O Canada – fra kyst til kyst

group-tour
Gruppereise med Albatros-reiseleder

Bli med tvers over naturskjønne Canada

På denne reisen gjennom Canadas storslåtte natur tar vi landets motto "A Mari Usque Ad Mare", fra hav til hav, som en bokstavelig oppfordring. Eventyret starter i Vancouver i vest og slutter i Halifax på østkysten. Vi reiser gjennom landets historie og dype skoger, fra Stillehavet i vest til Atlanterhavet i øst langs bratte fjelltopper, over prærien og ut mot kysten. Turen går på Sea-to-Sky Higway til Whislters fjellandskap, videre til Banff nasjonalpark med den enestående naturen, vi beundre Niagarafossen og drar på båttur i den vakre skjærgården Thousand Islands. Vi besøker også storbyene Ottawa, Toronto og Montreal der vi møter Canadas gateliv og skyskraperskylines før vi slutter i Nova Scotia med kulturarv og historie. Transporten foregår i en behagelig buss med aircondition.

Klikk på kartet for å se det i stort format
  • Type Rundreise

  • Reiseleder Norsk/svensk

  • Visum Ja

  • Vaksinasjon Nei

  • Valuta CAD

Dagsprogram 21 dager
Dag 1
Oslo–Vancouver
Dag 2
Vancouver i British Columbia–Whistler. Sightseeing i Vancouver, Squamish Valley og Sea-to-Sky Highway
Dag 3
Whistler–Sun Peaks. Avslapning og tid på egen hånd i OL-byen og videre mot Duffey Lake Road til Sun Peaks
Dag 4
Sun Peaks–Glacier–Banff i British Columbia. Storslåtte naturopplevelser i nasjonalparkene
Dag 5
Banff. Sightseeing i Banff nasjonalpark
Dag 6
Banff–Calgary–Medicine Hat i Alberta. Byrundtur i Calgary, hoodoo-formasjoner og dinosaurer
Dag 7
Medicine Hat–Regina i Saskatchewan. Great Sandhills og Al Capones Moose Jaw
Dag 8
Regina–Winnipeg i Manitoba. Kjøretur over prærien og besøkssenteret ved Riding Mountain nasjonalpark
Dag 9
Winnipeg. Byrundtur til fots med reiselederen med bl.a. det canadiske menneskerettighetsmuseet og tid på egen hånd
Dag 10
Winnipeg–Thunder Bay i Ontario. Museet Lake of the Woods, det arktiske vannskillet og Kakabeka Falls
Dag 11
Thunder Bay–Sault Ste. Marie i Ontario. Naturparkene Quimet og Rainbow Falls
Dag 12
Sault Ste. Marie–Toronto i Ontario. Kjøring langs bredden av Lake Huron og "The Big Nickel" i Sudbury
Dag 13
Toronto. Byrundtur i Toronto og båttur ved Niagara Falls
Dag 14
Toronto–Ottawa i Ontario. Båttur i skjærgården ved Thousand Islands
Dag 15
Ottawa. Orienterende byrundtur i Ottawa og tid på egen hånd
Dag 16
Ottawa–Montreal–Quebec City i Quebec. Byrundtur med besøk i domkirken i Montreal
Dag 17
Quebec City–Fredericton i New Brunswick. Byrundtur i Quebec og den overdekkede broen i Hartland
Dag 18
Fredericton–Halifax i Nova Scotia. Fossilklippene ved Joggins og parken i Truro
Dag 19
Halifax. Byrundtur og tid på egen hånd
Dag 20
Avreise fra Halifax
Dag 21
Ankomst til Norge

Dagsprogram

Hent samlet program OBS Noen av reisene våre finnes i flere utgaver. Husk å velge riktig avreisedato før du skriver ut.

Dag 1
Oslo–Vancouver

Vi ankommer Vancouver og sjekker inn på hotellet.

Dag 2
Vancouver i British Columbia–Whistler. Sightseeing i Vancouver, Squamish Valley og Sea-to-Sky Highway (ca. 130 km)

Vancouver er en av de flottest beliggende byene på det amerikanske kontinentet. Akkurat som San Francisco ligger den i et kupert terreng. Sammen med alle broene gir dette en flott utsikt over havet, små bukter og selve byen. Sentrum av Vancouver ligger på en liten halvøy omgitt av Burrad Inlet, False Bay og English Bay. Vancouver forener storby og natur på flott vis med snøkledde fjelltopper som bakteppe. Få andre canadiske byer kan by på like mange severdigheter og attraksjoner. Her finner vi Stanley Park, som dekker omtrent halvdelen av sentrum og er Nord-Amerikas, og en av verdens, største byparker. Ikke engang Central Park i New York kan med sine 3,4 km2 hamle opp med Stanley Park, som er mer enn 4 km2 stor.

I tillegg til nesten 10 kilometer kystlinje, et par fine badestrender, lekeplasser, ekorn og vaskebjørner huser Stanley Park også det enorme, prisbelønte Vancouver Aquarium. I utkanten av Stanley Park ligger dessuten English Bay og West End, med flotte viktorianske hus på rekke og rad.

Vancouver byr også på Nord-Amerikas nest største Chinatown – et fargerikt samlingspunkt for byens store kinesiske befolkning – og Gastown, som er spekket med brosteinsbelagte gater, gasslamper, koselige spisesteder og en merkelig klokke som hver hele time slipper ut damp fra fem forskjellige små skorsteiner.
Du kan bruke formiddagen på å utforske Vancouver på egen hånd eller på en byrundtur til fots sammen med reiselederen (transport og ev. entreer er ikke inkludert). Du kan også besøke Vancouver Aquarium, som med sine 8000 stillehavsdyr en flott introduksjon til livet under havets overflate. Her kan du blant annet se blekkspruter, havotere, arktiske hvaler og fargestrålende bløtdyr. I akvariet kan du oppleve arktiske eventyr, en dampende varm Amazonas-safari eller en reise til bunnen av Stillehavet.

Er du bitt av den fascinerende canadiske kulturen, er museet for antropologi verdt et besøk. Her finner du en enestående utstilling av kunst samt historien om nordvestkystens opprinnelige folkeslag, totempåler og andre spennende funn.

Du kan også gå en tur i Chinatown. Her finner du en lang rekke fremragende og billige asiatiske restauranter, fargerike markeder og eksotiske butikker hvor du kan kjøpe alt fra kitschy dragesuvenirer til kinesisk urtemedisin. De første kinesiske immigrantene slo seg ned her under gullfeberen på 1850-tallet, og i de seneste 20 årene har et stort antall kinesere, spesielt fra Hongkong, innvandret til Vancouver. Dette har ført til at det mest talte språket i Canadas grønne storby i dag er kinesisk!

Allerede i 1877 ble det etablert vei fra Vancouver til fjellene – en vei som i dag kalles Sea-to-Sky Highway. I 1914 kom det også jernbaneforbindelse. Vi kjører langs den naturskjønne Sea-to-Sky Highway fra Vancouver, og kommer gjennom Squamish Valley med høye fjell på den ene siden og den dype slukten mot Halkett Bay på den andre. Her forlater vi Stillehavet, og reisen tvers over Canada begynner for alvor.
Etter et par timers kjøring er vi fremme ved Canadas mest berømte vintersportssted, Whistler. Det var ikke skisporten som i første omgang gjorde Whistler populær. Det fantastiske dyrelivet og de vakre omgivelsene – sammen med beliggenheten i fjellene tett på Vancouver – gjorde stedet til et yndet utfluktsmål for de engelske pionerene.

Etter ankomsten til Whistler kan du gå på oppdagelse i fjellbyen på egen hånd eller ta skiheisen opp til utsiktspunktet, hvis den er åpen (ikke inkludert). Det er en avslappet feriestemning i byen, som etter sigende er et av de beste skisportsstedene i verden. I 2010 var den sammen med Vancouver vertsby for Vinter-OL.
Om kvelden kan du nyte en deilig middag på en av de gode restaurantene. Overnatting i Whistler.

Dag 3
Whistler–Sun Peaks. Avslapning og tid på egen hånd i OL-byen og videre mot Duffey Lake Road til Sun Peaks (ca. 360 km)

Bruk formiddagen på å slappe av i Whistler før vi setter kursen østover mot Sun Peaks. Vi kjører bl.a. langs Duffey Lake Road, som er så flott at den er en severdighet i seg selv. Veien snor seg til Lillooet og videre til målet for dagen, Sun Peaks. 

Vi avslutter dagen med ankomst til Sun Peaks, hvor vi overnatter. Den lille landsbyen har bare rundt 600 innbyggere, men i skisesongen mangedobles dette tallet. Sun Peaks ligger i en liten dal omgitt av tre fjell som danner fantastiske rammer for skisport, men området er godt besøkt året rundt. I sommerhalvåret er det en rekke flotte vandrestier som blir flittig brukt av reisende fra nær og fjern. Slalåmbakkene i Sun Peaks er for øvrig grunnlagt av ingen ringere enn Nancy Greene, Canadas olympiske gullvinner i storslalåm i 1968 og senere senator i provinsen British Columbia. 

Overnatting i Sun Peaks.

Dag 4
Sun Peaks–Glacier–Banff i British Columbia. Storslåtte naturopplevelser i nasjonalparkene (ca. 495 km)

I dag skal vi oppleve flora og fauna. Vi reiser gjennom nasjonalparkene Mount Revelstoke og Glacier, som byr på majestetiske fjell, rikt dyreliv og dype skogsjøer. 

Glacier nasjonalpark har et areal på 1349 km2 og er en del av et system som består av 43 parker og reservater. Her finner vi alt en naturelsker kunne ønske seg: høye, snøkledde fjelltopper, aktive isbreer og en av verdens siste gjenværende tempererte regnskoger. Den tett bevokste skogen gir perfekte forutsetninger for et rikt dyreliv, og i parkene finner vi 53 forskjellige arter av pattedyr, blant annet bjørner, prærieulver og fjellgeiter. 
Det er ikke unormalt at vi kan få oppleve svartbjørner denne dagen, så det gjelder å ha øynene med seg. Der er selvsagt ingen garantier for at vi får se et av disse mektige dyrene, men dette er et av de stedene i verden hvor det er aller størst sjanse for det. Sjansen for at vi ser en grizzlybjørn er langt mindre – men den er der.
Sist på dagen ankommer vi koselige Banff, hvor vi overnatter.

Dag 5
Banff. Sightseeing i Banff nasjonalpark (ca. 50 km)

Banff nasjonalpark var landets første nasjonalpark, og den er sentrum for både vinter- og sommeraktivitetene i Rocky Mountains. Parken er på 6621 km2 og gjennomskåret av et omfattende nettverk av vandrestier, som vi også får mulighet til å benytte oss av. 

I dag tilbringer vi hele dagen i parken, hvor høydepunktene omfatter Bow-fossen og Tunnel Mountain Drive. Sørg for at kameraet er ladet opp, for dette blir en dag fylt med fotoverdige øyeblikk. Vi er tilbake i Banff by midt på dagen, og her kan du gå en tur og spise lunsj på egen hånd i de vakre omgivelsene. Etterpå vil du kanskje ta en tur med den lille gondolen til toppen av Sulphur Mountain, hvor du har fantastisk utsikt over de snødekte toppene i fjellkjeden Rocky Mountains, grønne daler og blå sjøer (gondolturen er ikke inkludert, beregn ca. 65 CAD per person). 

Overnatting i Banff. 

Dag 6
Banff–Calgary–Medicine Hat i Alberta. Byrundtur i Calgary, hoodoo-formasjoner og dinosaurer (ca. 510 km)

I dag legger vi Rocky Mountains bak oss og nærmer oss langsomt prærien. Her finner vi Calgary, som er Canadas fjerde største by med mer enn 1 000 000 innbyggere. Byen opplevde en boom i takt med oljeindustrien, og det flyttet Calgary fra prærien og inn i styrelokalene. Cowboyhattene ble byttet ut med dress, hestene med skinnende, nye biler. Innbyggerne har imidlertid ikke tatt helt avskjed med den gamle cowboykulturen. En gang om året vekkes byens enorme festplass til live under Stampede – et forvokst dyrskue med kyr, hester, rodeoshow, countrymusikk og feststemning. 

Et av byens kjennetegn er tårnet på 191 meter som reiser seg midt i byen. Herfra kan du få en panoramautsikt over hele Calgary. Hvis du har lyst, kan du selv ta en tur opp til toppen (ikke inkludert). 
I 1988 ble Vinter-OL arrangert i Calgary, noe byen stadig bærer i hjertet med stolthet. Vi runder selvfølgelig Canada Olympic Park, som fortsatt brukes til vintersport som skihopp, snowboard og bobsleigh. 

Etter Calgary setter vi kursen mot hoodooene i Drumheller. De besynderlige klippeformasjonene ser ut til å reise seg opp av jorden, men det geologiske fenomenet dekker i virkeligheten over at det mykere materialet rundt er skyllet vekk gjennom millioner av år. Tilbake står disse ikonene i naturen. Vi legger også veien forbi det paleontologiske museet Royal Tyrell, som huser verdens største samling av dinosaurer. 
Vi kommer frem til målet for dagen, byen med det snodige navnet Medicine Hat. Det finnes mange historier om opphavet til navnet Medicine Hat, men det er enighet om at navnet er en engelsk oversettelse av siksika-ordet for ørnens halefjær, som tidligere ble brukt til hodebekledningen til datidens medisinmenn. 

I dag kalles byen også Gas City, da det er funnet store mengder naturgass under bakken. Gass er nå en av de største industriene i området. Fortiden som en større bosetning for et av de opprinnelige stammefolkene hylles fremdeles den dag i dag. I forbindelse med Vinter-OL i Calgary i 1988 ble det bygget en stor tipi for å hedre urfolket. Den ble flyttet til Medicine Hat i 1991, hvor den står den dag i dag.

Overnatting i Medicine Hat. 

Dag 7
Medicine Hat–Regina i Saskatchewan. Great Sandhills og Al Capones Moose Jaw (ca. 600 km)

Etter frokost fortsetter vi til Great Sandhills, hvor vi finner de største sanddynene i Canada. Man kan bare komme det siste stykke til fots, så ta på gode sko, eller kast både sko og strømper. Great Sandhills dekker et areal på 1900 km2, så vi kommer nok ikke gjennom alt. Likevel får vi et vi et godt inntrykk av sanddynene, som er i konstant bevegelse og danner et landskap som tiltrekker kunstnere og fotografer. 

Etterpå fortsetter vi videre østover mot Moose Jaw, som for ca. 100 år siden var en blomstrende præriemetropol med dårlig rykte. Overalt fantes hasardspill og alkohol og alt som hører til. De ulovlige aktivitetene stortrivdes takket være et nettverk av tunneler under gatene i byen. Det sies at tunnelene ble gravd av kinesiske immigranter. De hardtarbeidende immigrantene ble nemlig ønsket velkommen til Canada for å bygge jernbanen, men når jernbanen først ville være ferdig, fryktet man en asiatisk invasjon av det vestlige Canada. Dette førte til at Ottawa påla kineserne en skatt på 500 dollar per person. Hensikten var å tvinge dem til å reise tilbake til et hungersnødrammet og herjet Kina. For å skjule seg for skatten bygget kineserne disse tunnelene og bodde deretter under jorden. Om dagen jobbet de i butikkene som var forbundet med tunnelene. 

Etter sigende ble tunnelene på det glade 20-tallet brukt av epokens mest beryktede gangster, Al Capone, og hans skremmende nestkommanderende "Diamond" Jim Brady. Da forbudstiden var på sitt største i landet sør for grensen, var det blitt opphevet i Canada. Derfor var det rikelig med forsyninger av alkohol i Saskatchewan. Da det gikk en direkte jernbanelinje mellom Moose Jaw og Chicago, er det ikke vanskelig å forestille seg at den ble brukt som forsyningslinje. Resultatet var blant annet at Moose Jaw fikk kjælenavnet "Lille Chicago". Det er også i denne byen at vi finner den svært så omtalte elgstatuen. Den er verdens nest største, bare slått av elgen i Stor-Elvdal i Norge.

På slutten av ettermiddagen kommer vi frem til Regina. Området het tidligere Wascana (bøffelknokkel på et av de opprinnelige språkene i området), men i 1882 tok byen navnet Regina for å ære den engelske dronning Victoria. Beslutningen ble truffet av dronning Victorias datter, prinsesse Louise.

Overnatting i Regina. 

Dag 8
Regina–Winnipeg i Manitoba. Kjøretur over prærien og besøkssenteret ved Riding Mountain nasjonalpark (ca. 640 km)

Vi forlater provinsen Saskatchewan og kjører inn i Manitoba, hvor dagens kjøretur skal ta oss over prærien til Winnipeg. Området er preget av lavland, og derfor er landbruk fortsatt en viktig inntektskilde i dag. Det er langt mellom de små byene underveis, for dette er Canadas kornkammer, og kvadratkilometerne blir brukt til dyrking av blant annet hvete, havre og raps. Hveten i dette området er for øvrig så fremragende at den eksporteres til blant annet Italia, hvor den brukes til italiensk (ja, italiensk!) pasta. 

Underveis kjører vi blant annet gjennom nasjonalparken Riding Mountain, der frodig skog står i kontrast til det flate prærielandskapet. Vi stopper ved besøkssenteret på bredden av sjøen Clear Lake, før turen går videre østover. 

Provinsen Manitoba er i canadiernes bevissthet ofte knyttet til isbjørnenes hovedstad, Churchill, hvor man anslår at det lever ca. 1000 isbjørner. Vi befinner oss imidlertid i den sørligste delen av provinsen ved grensen mot USA og delstatene North Dakota og Minnesota, men med litt hell kan vi treffe på isbjørnens mørkere slektninger, nemlig grizzlybjørnen og svartbjørnen. 

Målet for dagen er Winnipeg i provinsen Manitoba. Den kalles "porten til prærien", og her tar vi farvel med Canadas gressland og reiser videre mot Ontarios enorme skogområder. Det var her "Vesten" startet, og da jernbanen kom til byen hvor elvene Assiniboine River og Red River møtes, ble Winnipeg fra 1881 forbundet med det østlige Canada. Resultatet var at det startet en stor migrasjon fra øst med den konsekvens at stammene assiniboine, ojibway, anishinaabe, mandan, sioux, cree og lakota ble fortrengt. Den historien får du høre mer om i morgen. 

Winnipeg er værmessig en ekstrem by, hvor de ca. 700 000 innbyggerne smelter i sommervarmen og bruker vinteren på å måke snø. Det er en levende by med mange muligheter for underholdning og deilig mat. Her møter gammelt nytt, og kulturer fra hele verden forenes. Så det er opplagt at vi tilbringer god tid i Winnipeg og hviler ut etter de første etappene. 

Overnatting i Winnipeg. 

Dag 9
Winnipeg. Byrundtur til fots med reiselederen med bl.a. det canadiske menneskerettighetsmuseet og tid på egen hånd

I dag tar vi en velfortjent fridag fra busskjøring og bruker dagen på opplevelser til fots. Ta derfor på deg gode sko når reiselederen guider deg på en tur gjennom sentrum. Underveis står du fritt til å fortsette på egen hånd, enten det er et museum du synes virker interessant, eller en severdighet du bare må bruke litt lengre tid ved. 
Byvandringen slutter ved det canadiske menneskerettighetsmuseet. Rent fysisk er museet fremtredende i byens skyline med det ikoniske fredstårnet, men ikke desto mindre er det innholdet som ender med å bergta de besøkende. Her får vi bl.a. se den grusomme utstillingen om hvordan den canadiske regjeringen skapte et kostskoleprogram for barna til det opprinnelige folket for å assimilere dem i den hvite manns kultur. Resultatet var flere tiår med tvangsfjerning, overgrep og vold begått mot barn, og først i de seneste årene er dette blitt anerkjent av den canadiske regjeringen. 

Etter denne barske omgangen trenger du kanskje noe å styrke deg på. Da kan du for eksempel på egen hånd besøke Forks Market, et koselig matmarked med en rekke spisesteder. Sørg for å få en god natts søvn, for vi har tre lange kjøredager foran oss, noe som i stor grad setter Canadas enorme størrelse i perspektiv.

Overnatting i Winnipeg.

Dag 10
Winnipeg–Thunder Bay i Ontario. Museet Lake of the Woods, det arktiske vannskillet og Kakabeka Falls (ca. 700 km)

Canada er et stort land, og for å krysse det på tvers er vi enkelte dager nødt til å kjøre noen lange strekninger. Nå har vi tre lange kjøredager foran oss, men reiselederen legger naturligvis inn passende pauser underveis og forteller om Canadas befolkning, kultur, geografi, historie og mye mer mens vi nyter utsikten fra bussen. 
I dag skal vi krysse provinsgrensen mellom Manitoba og Ontario. Underveis kommer vi forbi det arktiske vannskillet. Nord for dette vannskillet renner alle elver, sjøer og vannløp ut i Hudsonbukta. Sør for vannskillet renner de ut i De store sjøer. Nå starter vi for alvor turen mot provinsen Ontario og dagens mål, Thunder Bay. Reisen går til byen Kenora og det fine, lille museet Lake of the Woods. Dette er et av de fineste små museene i Canada. Museet ble grunnlagt i 1964, og her får du et innblikk i de kulturene og den historien som kjennetegner Lake of the Woods-området. Blant annet er samlingen av indianske gjenstander imponerende og interessant. Ruten er også lagt gjennom den lille byen med det svenskklingende navnet Upsala. Før ankomsten til Thunder Bay kjører vi til fossen Kakabeka Falls, det nordlige Ontarios svar på Niagara Falls. Selv om fossen er knapt så stor som Niagara, er den likevel Ontarios nest største vannfall, og kaskadene av vann fosser 40 meter ned. 
Overnatting i Thunder Bay. 

Dag 11
Thunder Bay–Sault Ste. Marie i Ontario. Naturparkene Quimet og Rainbow Falls (ca. 700 km)

Thunder Bay ligger ved bredden av Lake Superior, og etter ca. 100 kilometers kjøring gjenforenes vi med denne enorme innsjøen. Det er den største av De store sjøer og er på størrelse med Østerrike. Lake Superior blir følgesvennen vår både i løpet av formiddagen og om ettermiddagen.

I løpet av dagen kommer vi gjennom et par av de store provinsparkene som er beskyttede naturområder spredd ut over det ganske land. Først stopper vi i Ouimet Canyon Provincial Park, hvor vi får se kløften Ouimet. Her nyter vi utsikten over den 15 meter brede kløften og passer på ikke å falle de 100 meterne ned i den. På grunn av de unike værmessige forholdene her kan vi være heldige å komme over arktiske plantearter som normalt bare lever 1000 km lenger mot nord. Vi kjører også gjennom vakre Lake Superior Provincial Park og stopper blant annet i Rainbow Falls Provincial Park for å se fossen med samme navn. 

Det er en dag med flott natur, og vi er kommet langt fra allfarvei. Områdene vi kjører gjennom, er tynt befolket, så mye av tiden har vi naturen og utsikten for oss selv. Hvis været tillater det, kan reiselederen sørge for at du kan kjøpe en sandwich og noe å drikke så vi kan ha piknik i det grønne underveis. 

Sault Ste. Marie ligger ved bredden av elven Saint Mary, og på motsatt bredde ligger staten Michigan i USA, og byen som deler navn med sin canadiske nabo. Helt frem til 1812 var canadiske Sault Ste. Marie og amerikanske Sault Ste. Marie én og samme by, men så ble det bestemt at grensen mellom Canada og USA skulle dele byen i to. Byene er imidlertid senere blitt gjenforent av en bro som forbinder både dem og de to landene.

Overnatting i Sault Ste. Marie.

Dag 12
Sault Ste. Marie–Toronto i Ontario. Kjøring langs bredden av Lake Huron og "The Big Nickel" i Sudbury (ca. 750 km)

Reisen går nå smått om senn mot det tettere befolkede østlige Canada, og eventyret mot øst starter for alvor her.

De første ca. 100 km etter at vi har forlatt Sault St. Marie, kjører vi langs bredden av Lake Huron. Lake Huron er den nest største av de fem store sjøene i Nord-Amerika, på engelsk kalt The Great Lakes. 

Litt over halvveis på dagens strekning stopper vi i byen Sudbury for å se to snodige, men ikke minst store, severdigheter i Canada. I det 20. århundre var Sudburys økonomi basert på treindustri og nikkelgruvedrift, og begge de severdighetene vi skal besøke her, er forbundet med byens inntektskilde på den tiden. Vi skal nemlig se "The Big Nickel", som er en nøyaktig kopi av en canadisk 5-centsmynt fra 1951. Den symboliserer hvordan nikkelindustrien i stor grad bidro til den canadiske økonomien, og siden 1964 har den stått her på stedet med alle sine ca. 13 tonn.

Vi skal også stoppe for å ta bilder ved Inco Superstack, som er en fabrikkpipe. Nå lurer du kanskje på hvorfor en pipe overhodet kan være av interesse, men dette er ikke en hvilken som helst pipe. Det er den høyeste pipen i Canada – og det er den nest høyeste frittstående pipen på jorda. Den ligger ved en nedlagt nikkelbearbeidingsfabrikk og er med sine 380 meter like høy som observasjonsplattformen på Empire State Building i New York. 

Fra French River til Port Severn kjører vi forbi UNESCOs Georgian Bay Biosphere Reserve, som er verdens største ferskvannsskjærgård med ca. 30 000 holmer og skjær. Ca. 150 km fra Toronto ankommer vi byen Severn. Her finner vi den lille slusen Lock 45, som er et nasjonalt historisk monument. Lengden på bare 25,6 meter begrenser i stor grad størrelsen på skipene som kan gå gjennom alle de 45 slusene på vannveien Trent-Severn Waterway, et 386 km langt kanalsystem mellom buktene Bay of Quinte og Georgian Bay. 

Overnatting i Toronto.

Dag 13
Toronto. Byrundtur i Toronto og båttur ved Niagara Falls (ca. 260 km)

I Toronto, som med rette kan sammenlignes med et renere, nyere og vennligere Manhattan, starter vi dagen med en byrundtur som akkompagneres av en båttur ved Niagara Falls. Først kjører vi en byrundtur i sentrum av Toronto før vi setter kursen sørover mot den verdensberømte fossen. Akkurat som New York er Toronto en smeltedigel av all verdens kulturer, og opp gjennom tidene har immigranter fra alle kontinenter slått seg ned her. Det har resultert i en pulserende storby som ikke bare er allsidig rent innbyggermessig, men som i høy grad også har klart å profilere seg på den internasjonale kunst- og kulturscenen. 

Om ettermiddagen går turen til storslåtte Niagara Falls, en av verdens største og flotteste fosser. Niagara er navnet på to byer, en i USA og en i Canada, og på de tre enorme fossene som skiller de to byene. Niagara-elven, som danner de enorme fossene, markerer også den naturlige grensen mellom den canadiske provinsen Ontario og den amerikanske staten New York. Fossene består av to vesentlige deler som er delt av øya Goat Island: Horseshoe Falls på den canadiske siden av grensen og American Falls, som, ikke overraskende, ligger på den amerikanske siden. I tillegg kommer den mindre Bridal Veil Falls. 
De tre fossene, American Falls, Bridal Veil Falls og Horseshoe Falls, er i all sin prakt ubeskrivelig flotte. Vi skal på båttur på den canadiske siden av fallene, hvor vi kommer helt tett på de enorme vannmassene (vi får utlevert regnponcho). Etter det imponerende synet kjører vi tilbake til Toronto, hvor resten av ettermiddagen/kvelden er på egen hånd. 

Om kvelden er det mange muligheter for å kaste seg ut i et kulinarisk eventyr med et vell av krydder, dufter og smaksopplevelser på en av de mange hundre eksotiske restaurantene i byen. Her er det hele fem Chinatowns, én Little Italy, én Little Portugal og den indiske Gerrard Bazaar, så man kan gå på oppdagelse og smake på hele verden i en og samme by. 

Overnatting i Toronto. 

Dag 14
Toronto–Ottawa i Ontario. Båttur i skjærgården ved Thousand Islands (ca. 450 km)

Vi forlater Toronto etter frokosten og setter kursen mot Ottawa. Vi stopper i Rockport, cirka 1,5 timers kjøring fra Ottawa. Herfra drar vi ut til Thousand Islands (De tusen øyer), som er noe annet enn salatdressing. Vi har ikke kommet hit for dressingens skyld, men for dette store naturområdet i den sørlige enden av St. Lawrence-elven, hvor øyene er skåret ut av granittformasjoner som ble etterlatt av breene fra istiden for ca. 10 000 år siden. Denne flotte skjærgården har gjennom flere århundrer imponert alle forbipasserende, og man skjønner raskt iroquois-indianernes legende om hvordan øyene ble til. Det blir nemlig fortalt at øyene er "blomster som er falt ut av skapelsens kurv". 

De tidlige franske oppdagelsesreisende var like betatt av øyene og ga dem navnet de har i dag. Det nøyaktige antall øyer avhenger av hvem som teller, men alle virker å være enige om at det er langt flere enn 1000 – ja, faktisk er rundt 1800 mer sannsynlig.

Og salatdressingen? Joda, den er oppfunnet her. En turistguide ved navn George LaLonde fant den opp og serverte den for lystfiskere på fisketurene sine, mens de nøt friskfanget middag på bredden etter en lang dag med fiske. Dressingen kom på menyen på hotellet som i dag heter "Thousand Islands Inn", og oppskriften havnet i hendene på eieren av Waldorf Astoria-hotellet i New York. Man kan fortsatt få fingrene i den opprinnelige Thousand Island-dressingen, men man må være virkelig heldig. Det produseres nemlig bare 5000 flasker i året, så sjansene er små. 

Vi drar på båttur gjennom skjærgården med de tusen øyene. For ca. 100 år siden tiltrakk "den nye verdens Venezia" alle som betydde noe i de nærliggende nordamerikanske storbyene New York, Montreal, Toronto og Boston. Millionærene i den industrielle revolusjonen reiste nordpå i private togvogner og ble hentet i private vanndrosjer og kjørt til glamorøse hoteller eller til den øya de nå eide. De store hotellene har imidlertid brent ned for lengst, og nå er det i stedet små boutique-hoteller der de en gang sto. De få herskapshusene som fortsatt er igjen, er som regel private eiendommer. Vi får oppleve den skjønnheten som både iroquois-indianerne, de franske oppdagelsesreisende og industrimillionærene opplevede. 

Etterpå reiser vi mot Ottawa, hovedstaden i Canada, som ligger ved elven av samme navn. Navnet Ottawa stammer fra det indianske ordet "odawa", som betyder handel. Det antas at Ottawa tidligere var samlingspunkt for handlende stammer og senere også handel mellom pelsjegerne. I Ottawa og omkringliggende områder har man funnet levninger etter Amerikas første innbyggere som levde for opptil 6500 år siden. Der er gjort flere arkeologiske funn som potteskår og pilspisser, som kaster lys over stedets lange historie. 

Overnatting i Ottawa.

Dag 15
Ottawa. Orienterende byrundtur i Ottawa og tid på egen hånd

Ottawa kunne godt kalles Canadas motstykke til London. Gatebildet er preget av engelsk stil, og du blir minnet om det engelske opphavet på nesten hvert gatehjørne. På samme måte som politiet i England har ikoniske uniformer, gjelder dette også for det canadiske ridende politiet, i daglig tale "mounties". Et flottere politikorps må du lete lenge etter. De har knallrøde jakker, svarte ridebukser med den karakteristiske gule stripen og selvfølgelig en bredskygget hatt. Som oftest ses de til hest, og som regel stiller de gladelig opp til et bilde eller to. Vi starter dagen med en byrundtur, hvor vi blant annet kommer forbi parlamentsbygningene øverst på Parliament Hill. Fra de nygotiske bygningene har du flott utsikt over Ottawa-elven. Dette imponerende bygningsverket ble påbegynt i 1860 av den daværende prins Albert Edvard (senere kong Edvard 7.). Bygningene består av sandsteinsklosser, har bratte kobbertak og imponerende tårn i tråd med den gotiske stilarten. Bruk ettermiddagen på å rusle rundt i hovedstaden, gå på noen av de mange spennende museene, eller nyt en spasertur langs kanalen. Området ved kanalen er spesielt flott i skumringen med lysene fra byen som bakteppe. Det er også gode muligheter for å dykke ned i noen av de spennende stedene vi besøkte på byrundturen. Hvorfor ikke gå en tur opp på Parliament Hill og nyte utsikten enda en gang? Det er bare å ta en prat med reiselederen for å få inspirasjon. 

En annen mulighet er å gå på Canadas historiske museum, hvor du bl.a. kan se den fantastiske totempålen i den store hallen (transport og entré er ikke inkludert). 

Overnatting i Ottawa.

Dag 16
Ottawa–Montreal–Quebec City i Quebec. Byrundtur med besøk i domkirken i Montreal (ca. 450 km)

Reisen fortsetter nordøstover mot Montreal, som er den største byen i den fransktalende delen av Canada. Dette er også byen som har mest markante europeiske trekk. De historiske gatene i den gamle bydelen, Vieux-Montréal, minner til forveksling om sentrum i en fransk provinsby. Engelsk og især fransk dominerer, men spes grundig opp med skotsk, kinesisk, haitisk, arabisk, italiensk, portugisisk, filippinsk og gresk fra de innvandrerne som gjennom de siste par hundre år har søkt tilflukt og lykke i Canada. 

De fleste innbyggerne har fransk som morsmål, og de snakker en litt spesiell dialekt som de fleste i Frankrike vil betegne som arkaisk, foreldet og provinsiell. Mange québécois, som innbyggerne i provinsen Quebec kalles, har lenge ønsket å gjøre Quebec til en uavhengig provins, og ser det som den eneste muligheten for å bevare den franske kulturen midt i det engelske havet. Debatten har rast i flere tiår, og den er stadig et av de mest dominerende samtaleemnene i canadisk politikk. 

Vi får se fjellet Mount Royal, som rager over byen, og kommer også forbi olympiastadion, hvor Canada i 1976 var vert for Sommer-OL. Og så skal vi selvfølgelig gå en tur i den gamle bydelen. Byrundturen slutter med en av de aller største severdighetene, domkirken Notre Dame. Få kirker i Nord-Amerika er så ærefryktinngytende som Notre Dame. Den nygotiske kirken sto ferdig i sin nåværende form i 1829, og den virker nærmest å være tegnet for at vi skal gispe fra vi ser de 70 meter høye tvillingtårnene til vi trer inn gjennom hovedinngangen og ser titusenvis av stjerner i 24 karat gull på det blå hvelvet.

Turen fortsetter mot Quebec City, hvor vi overnatter.

Dag 17
Quebec City–Fredericton i New Brunswick. Byrundtur i Quebec og den overdekkede broen i Hartland (ca. 600 km)

Morgenen starter med en kort orienterende byrundtur i Quebec City, den tidligere fransk-canadiske hovedstaden. Vi får oppleve den gamle bydelen i Quebec, hvor spesielt én bygning krever vår oppmerksomhet. Det er selvfølgelig det pompøse jernbanehotellet Château Frontenac, hvor arkitekturen er basert på middelalderslottene i den franske Loire-dalen. Hotellet åpnet i 1893 og ble egentlig bygget for å kunne huse noen av de mange jernbanepassasjerene som passerte gjennom Quebec. Hotellet har helt klart fortjent sin plass på UNESCOs verdensarvliste og har en fantastisk utsikt fra sin beliggenhet på toppen av Cap Diamant. Vi følger nå den ca. 3000 km lange St. Lawrence-elven og kan betrakte både fritidsbåter og kommersielle skip på denne mektige vannveien. På veien mot byen Rivière-du-Loup kjører vi gjennom området Bas-Saint-Laurent – et landskap med kystlinje, fjell og landsbyer som vender ut mot St. Lawrence-elven. Strekningen mellom Saint-André og La Pocatière byr på små pittoreske byer og landsbyer. Hvis tiden tillater det, tar vi en kaffepause i lille Kamouraska, som skal være blant de vakreste landsbyene i Quebec. I denne kystbyen ligger nemlig en sjarmerende hovedgate flankert av butikker og hus oppført i den byggestilen som hersket i det 19. århundrets feriebyer i området.

Før vi kommer frem til Fredericton, stopper vi for å ta bilde ved verdens lengste overdekkede bro, Hartland Covered Bridge. Dette er, som alle andre overdekkede broer i New Brunswick, en kyssebro, hvor par møtes på midten for å kysse. 

Sist på ettermiddagen kommer vi frem til Fredericton, som blant annet huser ikke mindre enn tre universiteter, heriblant både det eldste og det yngste universitetet i Canada. Etter ankomsten kan du på egen hånd rusle gjennom de sjarmerende smågatene med eldre arkitektur. 

Overnatting i Fredericton.

Dag 18
Fredericton–Halifax i Nova Scotia. Fossilklippene ved Joggins og parken i Truro (ca. 480 km)

I dag ankommer vi Atlanterhavskysten. Men før vi kommer så langt, skal vi til fossilklippene ved Joggins, som er på UNESCOs verdensarvliste og ligger ved Bay of Fundy. Joggins har 15 kilometer med storslåtte blottlagte lag av stein som avslører verdens mest komplette fossillag fra kulltiden for 300 millioner år siden. Vi går en tur langs klippene og kikker etter fossile padder og leddyr. 

Dagen fortsetter med en tur innom byen Truro, hvor vi besøker den 130 år gamle Victoria Park. Det er en vakker og dynamisk bypark som kan skryte av utrolige naturformasjoner som for eksempel en dramatisk kløft med bratte sider, fosser og en flott skog av canadahemlokk. Vi vandrer en tur i parken før vi fortsetter de siste ca. 100 km til Halifax. 

På havnen i Halifax er det som regel masse liv og røre. Den sjarmerende stemningen i byen bæres i høy grad av atmosfæren nettopp her, og den flotte havnen er en severdighet i seg selv. Det er ingen hemmelighet at det maritime har stor betydning for byens historie, kultur og befolkning. 

Overnatting i Halifax. 

Dag 19
Halifax. Byrundtur og tid på egen hånd

Det er nå tid for å dra på oppdagelse i gatene i Halifax. Halifax er hovedstaden i den canadiske provinsen Nova Scotia, og her i byen finner du en fantastisk blanding av moderne arkitektur og flotte viktorianske hus. Halifax byr dessuten på mye historie, spesielt fra starten av den europeiske utvandringen til Nord-Amerika. Vi befinner oss nemlig i en av de første faste bosettelsene i det vi i dag kjenner som Canada. Metropolen byr på mange lekre restauranter og spennende små butikker. 

Den flotteste utsikten får du fra den lille bakketoppen der den gamle festningen i byen ligger. Det kan minne litt om Gamlebyen i Fredrikstad, for citadellet i Halifax er også et stjerneformet fort med fine grønne områder krydret med en flott utsikt over byen og Atlanterhavet. 

Vi får se alt sammen på en orienterende rundtur i byen, og vi skal også besøke Fairview Lawn Cemetery. Her ligger nemlig 121 gravsteder for noen av de menneskene som omkom i tragedien som rystet hele verden i 1914, nemlig Titanics forlis. Her finner vi bl.a. gravstøtten til J. Dawson, som la navn til Leonardo DiCaprios rolle som Jack Dawson i storfilmen Titanic fra 1998. 

Etter byrundturen kan du med fordel spise en deilig lunsj ved havnefronten på egen hånd og prøve en av de mange lokale spesialitetene, for eksempel en lobster roll, som er bagett med hummersalat. Du kan selvfølgelig også spise en hel hummer om det er mer fristende. Ettermiddagen er til fri disposisjon eller kan tilbringes sammen med reiselederen med et besøk på sjøfartsmuseet Maritime Museum of the Atlantic, hvor vi skal fordype oss i Nova Scotias rike sjøfartsarv. Her er det utstillinger om alt fra båtbygging til atlanterhavskonvoiene under 2. verdenskrig, fra seilbåter til dampskip og naturligvis Titanic (entré er ikke inkludert, beregn ca. 10 CAD per person).

Dag 20
Avreise fra Halifax

Vi forlater hotellet og drar mot flyplassen, og derfra setter vi kursen hjemover.

Dag 21
Ankomst til Norge

Prisinformasjon

Prisen inkluderer
  • Norsk/svensk reiseleder
  • Fly Oslo–Vancouver og Halifax–Oslo
  • Utflukter ifølge program
  • Innkvartering på gode hoteller i delt dobbeltrom
  • Frokost daglig (enten amerikansk frokost eller såkalt continental breakfast)
  • Skatter og avgifter
Prisen inkluderer ikke
  • Avbestillingsforsikring ved sykdom, 6% av reisens pris
  • Reiseforsikring
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Tillegg for enkeltrom
  • Drikkevarer og måltider utenom frokost
  • Driks (beregn ca. 125–150 CAD per person)
  • Gebyr for innreisetillatelse til Canada (eTA, ca. 7 CAD)
  • Personlige fornødenheter
  • Alt ikke nevnt under Prisen inkluderer

Før reisen

Reisen er underlagt Albatros Travels generelle reisevilkår som vi forutsetter at deltagerne er inneforstått med.

Opplysninger om reisen

Bagasje

Det kan være lurt å ha med en mindre ryggsekk eller veske til dagsturer/utflukter og reisedager der du ofte ikke ser bagasjen din igjen før om kvelden. Det er ikke nødvendig å ha med håndkle.

Hvis du vil låse kofferten din bør du bruke en såkalt TSA-lås. The Transportation Security Administration er de som kontrollerer bagasjen på fly til og fra samt via USA, og de har en ”hovednøkkel” som kan åpne TSA-låser. Har du låst kofferten din med en annen lås forbeholder de seg retten til å bryte opp låsen – dette gjelder også en lås som er innbygget i kofferten. TSA-låser kan kjøpes de fleste steder de selger kofferter og lignende.

Deltagerantall

Denne reisen krever et deltagerantall på minimum 20 personer. Hvis dette antall ikke oppnås forbeholder vi oss retten til å annullere reisen – dette vil typisk skje senest 4–6 uker før planlagt avreisedato. Vi er som reisearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tap man som kunde måtte bli påført som følge av annulleringen. Vi er kun forpliktet til å refundere reisens pris.

Mer om Canada

Her kan du få vite mer om Canada og lese mer om klima og vær, tidsforkjsell, driks og se om du trenger visum eller vaksinasjoner.

www.albatros.no/reisemaal/nord-amerika/canada

Før avreise

Pass

Passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Barn – uansett alder – må ha eget pass.

I Canada er det ikke visumplikt for norske statsborgere ved opphold på opptil 90 dager, men før avreise må du fylle ut en elektronisk søknad om innreisetillatelse, som kalles eTA.

eTA – innreisetillatelse til Canada

Ankommer du med fly til Canada må du søke om innreisetillatelse senest 72 timer før avreise. Det gjør du på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome 

Her får du en forhåndsgodkjennelse til innreise og et nummer som du må printe ut eller skrive ned og ta med deg på reisen, siden lufthavnsmyndigheter i Norge og Canada kan kreve å se det. Det koster et mindre beløp, 7 CAD, som du betaler på nettsiden med kredittkort. Godkjennelsen gjelder i 5 år eller til passet ditt går ut, hvis det går ut før de 5 årene er gått.

Reiser du sammen med barn som ikke er dine egne, eller hvis du og barna dine ikke har samme etternavn, må du ha en spesialtillatelse i tillegg til eTA-tilllatelsen. Se mer på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp

Hånden på hjertet

Informasjon

Mange har en drøm om å krysse Canada fra kyst til kyst. Canada er et fantastisk reiseland, og det er mange og svært forskjellige opplevelser på tvers av landet. På en slik tur tilbakelegger vi naturligvis mange kilometer noen av dagene, og du må være forberedt på noen lange kjøreturer. Canada har generelt gode veier, og de dyktige sjåførene kjører oss trygt frem. Vi stopper regelmessig, og kjøreturen gjennom fantastiske landskap er en opplevelse i seg selv. På turen bor vi på gode hoteller i mellomklassen, som ligger sentralt eller i utkanten av byen slik at vi har et godt utgangspunkt til programmet neste dag. 

Vanlige turistbusser i Canada er generelt komfortable. De har imidlertid ofte kun en inngang fremme i bussen og ingen bakdør slik vi kjenner det hjemmefra. Dessuten er det ofte ikke koppholder og nett i setet foran. Derfor er det en god idé å ta med en god ryggsekk som du kan bruke til personlige eiendeler på utflukter og underveis i bussen. 

Den canadiske frokostkulturen er forholdsvis enkel sammenlignet med den skandinaviske. Frokosten på de fleste standardhotellene i Canada er en såkalt "continental breakfast", noe som typisk innebærer kaffe/te, jus og toastbrød med smør og syltetøy. Det er ikke unormalt at man på hoteller i Canada bare har pappservise ved frokosten, da mange velger å ta med frokosten. 

Den nordamerikanske drikkepengekulturen kan oppleves som et irritasjonsmoment, spesielt for oss skandinaver. For at du som reisende skal få minst mulig besvær, tilbyr reiselederen som oftest å samle inn driks fra hele gruppen fordelt på de planlagte programpunktene. Du kan lese mer om driks og Albatros’ holdning til det her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris

Standardstørrelsen på dobbeltsenger på canadiske hoteller er normalt ca. 190 x 140 cm. Hvis du ønsker to enkeltsenger (vanligvis ca. 190 x 80 cm), må du opplyse om dette ved bestilling av reisen.

Allmenn informasjon

Reisens krav til bevegelighet

Hovedregelen er at alle reisedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig må vi understreke at våre reiser generelt ikke egnes seg for den som har vondt for å gå. Selv på buss- og togreiser samt cruisereiser vil det ofte være behov for å gå til og fra severdigheter. På mange av kulturreisene våre vil bare en dags samlede besøk ved severdigheter o.l. lett komme opp på mer en 5 kilometers gåing.

Reiseforsikring

Ettersom helseforsikringen i Norge ikke dekker kostnader for hjemtransport og legebehandling i visse land, er det viktig at du har tegnet en reiseforsikring som dekker både kostnader for behandling av sykdom og hjemtransport. Dessuten anbefaler vi at reiseforsikringen også dekker skadet eller bortkommen bagasje.

Gouda Reiseforsikring

Albatros Travel har inngått et samarbeid med Gouda Reiseforsikring som sikrer at hjelpen alltid er i nærheten når du trenger den. Med Gouda i ryggen er du sikret ekstra trygghet på reisen.
Goudas egen alarmsentral er bemannet døgnet rundt med kompetente skandinavisktalende medarbeidere som er klare til å hjelpe deg. Med Goudas reiseforsikring får du både rask hjelp på stedet og god dekning, blant annet ubegrenset sykdoms- og ulykkesforsikring, reiseavbrudd, tilkalling av pårørende, erstatningsgaranti (kompensasjon for sykdom på reisen) og reisegodsdekning.
Om du er forsikret hos et annet selskap gjelder det muligvis andre regler – kontakt forsikringsselskapet ditt for mer informasjon. Det er den reisendes eget ansvar at forsikringen omfatter nødvendig dekning.

Albatros Travels reiseledere

De fleste av Albatros Travels reiser ledes av en Albatros reiseleder som enten møter gruppen i flyplassen før avreise eller ved ankomst til destinasjonen. På våre bussreiser møter dere reiselederen senest ved det siste påstigningsstedet. Sjåføren hjelper til med bagasje, informerer om plassering i bussen og sørger for at dere kommer sikkert fram. Alle reiselederne våre er erfarne, godt utdannede og nøye utvalgt av Albatros Travel.

På ekspedisjonsreiser med Albatros Expeditions bliver du møtt av en engelsktalende ekspedisjonsguide på destinasjonen og det vil også være engelsktalende ekspedisjonsteam som leder utfluktene og holder informasjonsmøtene som inngår på reisen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke kan forventes en norsk reiseleder om bord.

Enkelte av reisene våre er uten reiseleder. Det vil alltid fremgå tydelig av programmet om reisen er ledet av en reiseleder eller ikke.

Driks

På reisene våre kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikker. Du kan møte forhold du ikke liker eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med driks. I mange land er drikssystemet mer organisert enn vi nordmenn er vant til, og det er forventet at lokalguider og sjåfører mottar en viss sum driks i løpet av reisen, da lønnen i servicebransjen ofte er avstemt i forhold til dette. Vi angir et beløp i reiseprogrammene våre slik at du kan ta høyde for dette hjemmefra. Reisens pris inkluderer ikke driks, da det er et individuelt anliggende, men drikssystemet er en del av den kulturen man velger å besøke, og som man derfor bør respektere. For ordens skyld vil vi understreke at det naturligvis er en frivillig sak å gi driks.

Tillegg for enkeltrom og enkeltlugar

De opplyste prisene på reisene våre er basert på 2 personer som reiser sammen og bor i delt dobbeltrom eller dobbeltlugar. For de av gjestene våre som reiser alene vil det være et tillegg for enkeltrom og/eller enkeltlugar. Tillegget avspejler det prisnivået vi som reisearranør blir møtt med når vi oppkjøper rom og lugarer hos våre underleverandører. Et enkeltværelse vil alltid være forholdsvis dyrere per person enn et dobbeltrom. Dette er et vilkår som har vært gjeldende i reisebransjen i mange år og derfor er å betrakte som kutyme.
Tillegget vil alltid fremgå av materialet vårt.

Pass

Vær oppmerksom på at passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst fra destinasjonen. Dette kravet gjelder for alle reisene våre, også der enkelte land opplyser at de krever kortere gyldighet. At vi som reisearrangør stiller et dette 6-måneders gyldighetskravet er for å unngå situasjoner der et lands gyldighetskrav måtte bli endret fra bestilling av reisen og frem til avreise.

Tilslutning med innenriksfly

Om du booker tilslutningstransport anbefaler vi at du har minst 2,5 timer til å bytte mellom tilslutningen og flyreisen med oss. Bestill gjerne en billett som kan endres, slik at du kan booke om ved en eventuell ruteforandring/flyforsinkelse.

Reiser med mindreårige

Hvis du skal reise sammen med barn som ikke er dine egne (for eksempel barnebarn), eller hvis du og dine barn ikke har samme etternavn, kan noen land nekte dere innreise. Det kan derfor være nødvendig å ha med seg en fødselsattest på engelsk og en underskrevet erklæring som tillater den mindreårige å reise i selskap med en navngitt voksen. Husk å undersøke reglene for dokumentenes gyldighet (utstedelsesdato m.v.) og hvilke stempler de må ha.
USA er et av de landene som har ovenstående krav , men det finnes ikke noen endegyldig liste over hvilke land det gjelder. Derfor anbefaler vi deg å kontakte den nærmeste ambassaden eller konsulatet for det landet du skal reise til for å få opplyst reglene.

Plassering i flyet

Vi gjør oppmerksom på at det er flyselskapet som suverent står for fordelingen av seter på flyet.

Måltider om bord

På de fleste av reisene våre benytter vi rutefly. På de europeiske rutene har du som regel mulighet for å kjøpe forskjellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Noen få selskaper serverer mineralvann, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversjøiske rutene er maten inkludert, og hos noen få selskaper også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og sprit, må du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer en hel del fra flyselskap til flyselskap og endres jevnlig, så vi kan dessverre ikke gi mere presise opplysninger før reisen.

Spesialkost

På flyreiser må spesialkost som for eksempel diabetes- eller vegetarmat bestilles senest 45 dager før avreise. Legg merke til at noen flyselskaper krever betaling for spesialkost. Vi videresender alltid øsker om spesialkost på flyreisen til flyselskapet, men vi kan ikke garantere at man får det.
Som utgangspunkt har vi ikke mulighet for å tilby spesialkost på våre reiser. På mange av reisene er det inkludert felles måltider der menyen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente å spise samme mat som de øvrige deltagerne på reisen. Vi noterer og videresender gjerne ønsker om spesialkost eller informasjon om allergier, men vi har dessverre ikke mulighet for å garantere at man kan få servert spesielle måltider eller at det kan tas spesielle hensyn ved allergi.

Plassering i bussen

På reiser med fly foregår transporten på destinasjonen ofte med buss. Her kan man ikke reservere en fast plass i bussen, og det er heller ikke mulig å kjøpe en bestemt plass før reisen begynner. Det er selvfølgelig mulig å avtale rokeringer underveis på reisen, så alle på skift kommer til å sitte både foran og bak i bussen.

På de reisene som foregår med buss fra start til slutt kan du reservere en bestemt sitteplass i bussen mot en ekstra avgift. De plassene som ikke er reservert fordeles etter først til mølla-prinsippet. Reisene er markert med «Bussreise» på nettsidene våre.

Forbehold/endringer

Det tas forbehold for endringer i programmet. Albatros Travel og våre lokale samarbeidspartnere streber alltid etter å avvikle reisen nøye i henhold til programmet, men det kan av hensyn til severdighetenes åpningstider eller praktiske omstendigheter være nødvendigt å gjennomføre ruten i en anne rekkefølge enn oppgitt. I tillegg til dette kan programpunkter risikere å utgå på grunn av force majeure-situasjoner som værforhold, veiforhold eller forsinkede flyavganger.
Til slutt gjør vi oppmerksom på at alle reiser løpende blir revidert og forsøkt forbedret på bakgrunn av de tilbakemeldingene vi får fra reiseledere og kunder etter hver reise. Revidering av reisen vil derfor medføre at det kan ha oppstått endringer i programmet fra den ble kjøpt til avreisen finner sted. Før avreise vil alle deltakere motta det senest oppdaterte program som har til hensikt å tjene kundenes beste og sikre den mest smidige gjennomføring av reisen.
Reisen selges som en hel ”pakke”, og det vil ikke være mulig å refundere de delene av pakken som eventuelt ikke benyttes.

Vi gjør oppmerksom på at kjøpte ekstrautflukter kun gjennomføres ved tilstrekkelig antall påmeldte. Avhengig av tidspunktet for avlysningen blir prisen for utflukten tilbakebetalt til de påmeldte deltagerne enten før eller etter at man har kommet hjem fra reisen.

Lignende reiser